Förlust femte året i rad för Aston Martin

Närmare 1,5 miljarder kronor gick Aston Martin med förlust, innan skatt, under 2015. Det är nästan en fördubbling av förlusten som registrerades året innan. Det är dessutom femte året i rad som den brittiska sportbilstillverkaren gick back.

Aston Martin är mitt inne i en generationsväxling av flertalet modeller. En sådan process är kostsam och med en försäljning som inte orkar bära utgifterna blir det röda siffror på resultatraden. Under 2015 gjorde den anrika, brittiska sportbilstillverkaren en förlust, innan skatt, på motsvarande 1 455 miljoner kronor, det vill säga nästan 1,5 miljarder.

Det kan jämföras med 2014 års förlust som uppgick till motsvarande 817 miljoner kronor. Årets förlust är dessutom den femte årliga i rad.

Aston Martin, med vd Andy Palmer i spetsen, lyckades sälja 3 615 bilar under fjolåret, 46 färre än årets dessförinnan. I år räknar de med att sälja lika många som under 2015.

En stor del av Aston Martins framtid hänger på DB9:ans efterträdare DB11, en modell som redan anses vara en succé.

Det positiva för Aston Martin är att de nyligen lanserat modellen DB11 som tar över efter långköraren DB9. DB11 anses vara en succé med 500 förhandsbeställningar redan innan bilen hade visats och ytterligare 500 så fort bilen hade visats på bild på nätet. Därefter har ytterligare omkring 400 förhandsbeställningar droppat in.

Näst på tur att bytas ut står dagens Vantage. Bara för några dagar sedan siktade vi en prototyp av nya generationen på Nürburgring. Nya Vantage väntas lanseras under senare delen av 2017.

Om ett par, tre år ska Aston Martin dessutom släppa märkets första mindre sportbilsbetonade modell (visst kommer vi ihåg Cygnet, men den var ju inte en Aston Martin utan en Toyota). Då är det dags för en crossover à la DBX Concept (översta bilden). Kanske den, tillsammans med en viss grad av elektrifiering, kan sätta fart på Aston Martins försäljning och göra röda siffror svarta?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!