Foto: Tikhomirov Sergey/Shutterstock

Försäljningen av nya bilar i Europa rasade med 52 procent i mars

Coronavirusets framfart har ställt till det för många branscher, inte minst bilbranschen. Nybilsförsäljningen i Europa fick ta en rejäl smäll förra månaden.

För en månad sedan skrev vi om att den europeiska nybilsförsäljningen backade med 7,2 procent i februari. Vi nämnde då också att spridningen av coronaviruset och utbredningen av följdsjukdomen covid-19 knappast hade hunnit sätta sina spår på försäljningssiffrorna.

När branschorganisationen ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) nu presenterar mars siffror är det något helt annat. Försäljningen i Europa (EU- och EFTA-länderna samt Storbritannien) uppgick under mars månad till 853 077 registreringar av nya bilar. Det är 51,8 procent färre än de 1 771 030 nya bilar som registrerades runt om på kontinenten i mars förra året. Exkluderar vi EFTA-länderna och Storbritannien, det vill säga ser enbart till försäljningen i de 27 EU-länderna, var tappet ännu större – 55,1 procent.

Hittills i år har det registrerats 2 480 855 nya bilar i Europa. Det är 25,6 procent färre än under samma period i fjol. Helårsmålet är satt till ett tapp om två procent jämfört med fjolårssiffrorna. Den siffran kommer ACEA att få revidera kraftigt.

LÄS MER: Volvo återupptar produktionen i Torslanda

Värst drabbades nybilsförsäljningen i Italien, det land i Europa som är hårdast drabbat av coronaviruset. De italienska nybilsregistreringarna backade med hela 85,4 procent i mars.

Näst hårdast drabbades Frankrike som backade med 72,2 procent. Därefter Spanien med minus 69,3 procent.

Tappen är stora för nästan samtliga länder, men bland EU-länderna klarade sig Sverige näst bäst med ”endast” minus 8,6 procent. Finland klarade sig bäst då landet backade med futtiga 0,9 procent.

Inkluderar vi EFTA-länderna och Storbritannien i statistiken är det ett land som sticker ut, enda landet med plussiffra (+0,4 procent) är Island.

LÄS MER: 1,5 miljoner färre tillverkade fordon i EU

Den fordonskoncern som hade det tuffats i mars var FCA med märken som Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia och Chrysler. Minus 74,4 procent under månaden. Värst var det för Lancia/Chrysler som backade med 91,5 procent till endast 516 registrerade bilar i hela EU, EFTA och Storbritannien.

Så här såg siffrorna ut för samtliga bilkoncerner förra månaden (notera att Nissan och Mitsubishi redovisas separat trots att de är i allians med Renault):

FCA -74,4 %

PSA -66,9 %

Renault -63,7 %

Mazda -62,6 %

Ford -60,9 %

Honda -60,6 %

Nissan 51,5 %

Mitsubishi -48,8 %

Jaguar Land Rover -44,1 %

Volkswagen -43,6 %

Hyundai-Kia -41,8 %

Daimler -40,6 %

BMW -39,7 %

Toyota -36,2 %

Volvo -35,4 %

Som vi ser backade samtliga koncerner kraftigt. Minst tapp såg Volvo Car Group.

Förutom redan nämnda Lancia och Chrysler var Smart och Alfa Romeo de bilmärken som tappade mest – minus 84,7 respektive 75,5 procent.

Minst backade Porsche då de ”bara” gick minus med 13 procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!