Försäljningsrekord för BMW 2012

Det går inte dåligt för alla biltillverkare, trots den ekonomiska oron i södra Europa. För BMW går det tvärt om riktigt bra. Münchenföretaget ökade sin försäljning med nära 11 procent i fjol!

I går kunde vi berätta om att nybilsförsäljningen för franska PSA-koncernen (med Peugeot och Citroën) under förra året gått ner med 17 procent. Mycket till följd av den ekonomiska krisen i Sydeuropa. Men det är inte alla biltillverkare som har bistra tider. Tvärt om.

För BMW-koncernen, med BMW och Mini som huvudsakliga märken (även Rolls-Royce ingår ju, men står för en högst beskedlig del av försäljningen), går det i stället uppåt. Försäljningsökningen förra året uppgift till hela 10,6 procent. Från 1 668 982 sålda bilar 2011 till 1 845 186 sålda förra året. Mycket beror siffrorna på en stor uppgång främst i december månad – plus 14,8 procent. Dessutom är det den högsta siffran någonsin för företaget.

För BMW som enskilt märke var uppgången större än för gruppen totalt, 11,6 procent upp på helårsbasis. Från 1 380 384 till 1 540 085 bilar. Även Mini stod för en uppgång. För första gången såldes det över 300 000 Mini runt om i världen. 301 526 stycken, närmare bestämt, för helåret 2012. Upp 5,8 procent från de 285 060 Mini som såldes 2011. 

Även BMW:s motorcykeldivision ökade sin försäljning, med beskedligare två procent. Även det innebar en rekordförsäljning (106 358 motorcyklar).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!