Foto: Mitsubishi

Framtiden i Europa osäker för Mitsubishi

Hela den stora alliansen mellan Renault, Nissan och Mitsubishi ska stöpas om. Det betyder en ny strategi för samtliga bilmärken i gruppen. För Mitsubishi är framtiden i Europa nu högst osäker och en ny plan ska presenteras inom ett par veckor.

Efter flera veckors spekulationer står det klart att Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansen ska byggas om i grunden. Det blir stora besparingspaket och en tydligare strategi för vilka bilmärken som ska finnas på vilka marknader, hur och var de ska byggas och vilket företag som ska få driva utvecklingen inom olika områden.

Strategin kallas "ledare-följare" och betyder i praktiken att ett företag får ansvar för ett visst teknikområden eller en speciell plattform som de andra i gruppen sedan måste använda. En teknik eller en plattform ska inte utvecklas på flera ställen.

Det är också slut på den interna konkurrensen då företagen får vissa geografiska områden där de ska vara "ledare".

För Mitsubishi betyder det bland annat att de får ansvar för utvecklingen av laddhybrider men att de ska hålla sig främst till Asien. Om Mitsubishi får finnas i Europa – som är Renaults geografiska område - är oklart. Nissan har fått hemmamarknaden i Japan samt Nordamerika.

Inom ett par veckor ska Mitsubishi ha analyserat den större strategin och utvecklat en egen. Mitsubishi brottas samtidigt med stora ekonomiska problem och rapporterar en förlust i Europa på 1,3 miljarder kronor för årets första kvartal och har gått med förlust i regionen de senaste två åren.

MISSA INTE: Så bra är Mitsubishi Outlander som begagnad

Mitsubishis storsäljare Outlander, vanligtvis i utförandet Plug-in Hybrid. Foto: Glenn Lindberg

I dag byggs alla Mitsubishi-bilar som säljs i Europa i Asien och tidigare har ledningen förklarat att volymerna är för små för att det ska löna sig med lokal produktion. Samtidigt bygger Renault en familjebil åt Mitsubishi som säljs i Asien och Australien.

I Sydostasien säljer Mitsubishi bra och det är också där som märket ska få ledarrollen i den nystöpta alliansen. Mitsubishi ska också ansvara för gruppens laddhybrider i mellanklassen.

Det är framför allt Mitsubishi Outlander som är märkets storsäljare och en ny generation av den populära suven ska börja säljas i Europa senare i år eller tidigt 2021. Mitsubishis näst mest sålda modell i Europa är lilla Space Star, som dock saknar någon form av elektrifiering.

Även Nissan och Renault planerar att inom kort presentera sina nya strategier. Där handlar det framför allt om effektivare produktion och en uppdelning i regioner. Nissan kan komma att dra ner på sin produktion i Europa som ett resultat av minskad försäljning och minskad efterfrågan. Nissan har aviserat att de tvingas stänga sin bilfabrik i Barcelona, något som utlöst protester i den katalanska staden. Cirka 3 000 bilarbetare berörs direkt av beslutet men så många som 25 000 kan påverkas i regionen.

Nissan har fått Nordamerika som ansvarområde och planerar en satsning på det egna lyxbilsmärket Infiniti för att öka lönsamheten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!