GM lämnar Australien – Holden läggs ned efter 164 år

Nu läggs ännu ett anrikt bilmärke till listan över märken som läggs ned av General Motors. Den amerikanska fordonsjätten lämnar Australien-marknaden helt och avvecklar det 164 år gamla Holden.

I oktober 2017 tillverkades den sista Holden-bilen i Australien efter att ägaren General Motors inte sett någon lönsamhet i de australiska fabrikerna. Nu tar GM nästa steg när de meddelar att Holden kommer att avvecklas helt och hållet vid slutet av det här året.

– Efter att ha övervägt många möjliga alternativ – och lagt bort vår personliga önskan att tillgodose folket och marknaden – kom vi till slutsatsen att vi inte kunde prioritera ytterligare investeringar framför alla andra överväganden vi har i en snabbt föränderlig och global industri. På de högsta nivåerna i vårt företag har vi den djupaste respekt för Holdens arv och bidrag till vårt företag och till Australien och Nya Zeeland, säger GM:s president Mark Reuss i ett skriftligt uttalande.

De flesta vill nog minnas Holden för bilar såsom den 558 hk starka HSV GTS.

GM:s beslut innebär att man helt kommer att dra sig tillbaka från Australien och Nya Zeeland. Inget av GM:s märken kommer att säljas där och de design- och utvecklingsavdelningar som finns kommer att avvecklas. GM har dessutom kommit överens med kinesiska Great Wall Motors som kommer att ta över GM:s fabrik i Thailand – ytterligare en marknad GM har bestämt sig för att lämna.

För oss i Europa är Holden mest ett exotiskt namn som förknippas med övermotoriserade pickuper och sedaner, för australiensare är det en nationell angelägenhet. Holden grundades redan 1856 i Adelaide som ett sadelmakeri och slog på 1900-talet över till biltillverkning. Under en tid tillverkade man T-forden på licens innan GM köpte upp verksamheten 1931.

Under de senaste åren har Holden-namnet levt vidare i form av rebadgade Opel-modeller, till exempel Commodore Tourer som är en Insignia Country Tourer.

GM:s beslut att lägga ned det 164 år gamla Holden är i linje med strategin att dra sig tillbaka från olönsamma marknader och fokusera på USA, Kina, Sydamerika och Sydkorea. Det här innebär att GM framöver inte kommer att tillverka några högerstyrda bilar.

För två år sedan sålde GM Opel och Vauxhall till PSA och lämnade i samma veva Sydafrika och flera andra afrikanska marknader. Vd Mary Barra har ända sedan hon tog över vd-posten 2014 prioriterat lönsamhet före volym. Av de dryga 800 GM-anställda i Australien och Nya Zeeland kommer 600 att sägas upp och de kvarvarande ska ta hand om reservdelsförsäljning och garantiåtgärder under de närmaste tio åren.

I Australien har GM:s besked mötts med ilska. Holden har länge varit Australiens bäst säljande märke och en stor arbetsgivare som har tagit emot stora statliga bidrag under flera år.

– Australiska skattebetalare har stoppat in miljoner i det här multinationella företaget. De har låtit märket vittra sönder och nu lämnar de det bakom sig. Jag tycker att det är nedslående att mer än två miljarder dollar tillhandahölls direkt till General Motors för Holden-verksamheten under många år. Det faktum att de tog pengar från australiska skattebetalare under alla dessa år bara för att låta Holden-märket försvinna är en besvikelse, sade Australiens premiärminister Scott Morrison på en presskonferens i Melbourne.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!