GM på väg mot konkurs igen?

Det är snart fyra år sedan amerikanska biljätten General Motors fick räddas från konkurs av amerikanska regeringen. Nu rapporterar ekonomitidskriften Forbes att GM återigen kan vara på väg att hamna farligt nära konkurs.

Det var år 2009, när lågkonjunkturens första slag drabbade den amerikanska bilindustrin som hårdast, som USA:s regering tvingades till att gå in och genomföra räddningsaktioner av biljättarna General Motors och Chrysler. Medan Chryslerkoncernen så småningom fick ett nytt hem hos italienska Fiat var tanken att GM skulle stå på egna ben. På vägen rensades dock ett gäng tillgångar som beräknades som "icke livskraftiga" bort, däribland svenska Saab.  

I dag äger fortfarande USA:s regering omkring 500 000 000 aktier i GM, vilket motsvarar en dryg fjärdedel, 26 procent, av bolaget. För att nå break-even vad gäller räddningsaktionen 2009 måste man när man säljer dessa aktier få omkring 53 dollar per aktie, rapporterar finanstidningen Forbes. Detta samtidigt som aktievärdet under den gångna veckan bara legat på strax över 20 dollar per aktie. Den icke-realiserade förlusten i dagsläget är därmed omkring 16,5 miljarder dollar.  

I dagsläget är General Motors aktiestock också värd nära 40 procent mindre än vad den var när handeln öppnades i november 2010. Under tiden har Dow Jones-börsens industrisnitt ökat med nära 20 procent, vilket gör att det relativa värdet per GM-aktie halverats, rapporterar Forbes, som spekulerar i att företaget kan vara på randen till konkurs, och ytterligare statlig räddning,  om bara några år.  

Om vi tittar på den amerikanska nybilsmarknaden hade GM under 1960-talet ett snitt på knappt halva bilmarknaden. Under de första sju månaderna i år står företaget för bara 18 procent av nybilsförsäljningen i det stora landet i väst, vilket också kan jämföras med samma period förra året, då siffran var två procentenheter högre. Med minskad marknadsandel kommer också minskade resurser och på samma sätt minskad förmåga till konkurrenskraft. Detta samtidigt som GM:s nylanserade volymmodell Chevrolet Malibu i det viktiga D-segmentet, där storsäljare som Toyota Camry och Nissan Altima huserar, fått ljummen kritik från amerikansk motorpress, gör att framtiden ser ut att ge än mindre marknadsandel, hävdar Forbes.  

Hur tror du att det kommer att gå för General Motors? Diskutera i kommentarsfältet nedan!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr