GM skyller 13 dödsfall på enskild ingenjör

General Motors pekar ut en enskild ingenjör som ansvarig för problemen med sina tändningslås, som resulterat i återkallelse och 13 dödsfall.

Den senaste tiden har turerna kring amerikanska General Motors varit många. Sedan årsskiftet har de återkallat totalt 15,9 miljoner bilar, varav 2,6 miljoner med anledning av bristfälliga tändningslås.

GM pekar nu ut en enskild ingenjör som ensam ansvarig för problemen som grundas i en för svag fjäder i tändningslåset som gör att nyckeln kan hoppa till radioläge av sig själv, och servostyrning, bromsar och krockkudde slutar att fungera. Enligt GM kan detta ha lett till olyckor som resulterat i tretton dödsfall, men utredare tror att detta kan vara orsak till mer än 100 dödsfall. Under våren har GM uppmanat drabbade kunder att inte ha tunga nyckelringar på sina tändningsnycklar då dessa ansågs öka olycksrisken.

Ingenjören i fråga är en av de redan 15 personer som sparkats från GM. Enligt åklagaren Anton Valukas råder det inga tveksamheter om att den ingenjör som godkände tändningslåset visste att det inte stämde överens med de specifikationer som GM har.

Till åklagarens utredare har den utpekade ingenjören uppgett att han när tändningslåset började tillverkas hos underleverantören Delphi i Mexiko 2002 inte förstod att konstruktionen var förenad med brister som kunde utgöra en säkerhetsrisk.

2006 godkände ingenjören dock en konstruktionsändring som föreslagits av Delphi, dock fick de nya komponenterna samma serienummer som de gamla och till kollegor uppgav ingenjören att inga ändringar gjorts.

Detta tros ha lett till förvirringen om vad som orsakat olyckorna och ingenjören har i senare förhör med åklagarna uppgett att han inte minns något om en konstruktionsändring.

Sammantaget kan hela härvan med de bristfälliga tändningslåsen komma att kosta GM flera miljarder dollar endast för att åtgärda felen, utöver det tillkommer alla de stämningsansökningar för personskador, dödsfall och värdeminskning. De bristfälliga tändningslåsen är monterade i äldre GM-modeller som bland annat Cobalt och Saturn Ion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!