PSA-gruppen och General Motors ingick tidigare i år en allians som enligt företagen själva kommer innebära besparingar på 13,5 miljarder när de första samutvecklade bilarna är ute i handeln. Affären innebar att Peugeot lägger ner sin verksamhet i Iran, där bland annat licenstillverkade Peugeot 405 och 206 tillverkats av Iran Khodro.
Men trots att man lagt ner exporten till Iran har GM och PSA:s allians stött på patrull bland intressegrupper i USA och då främst United Against Nuclear Iran Group, UANI. UANI vill att eventuella oegentligheter kring affären ska undersökas, bland annat om alliansen innebär brott mot USA:s sanktioner mot Iran.
Men GM tillbakavisar kritiken och menar att Peugeot redan lagt ner sin verksamhet i Iran och att alliansen med PSA-gruppen inte kommer gynna Iran.
– Vi har diskuterat det här med Peugeot. Vi förstår att de beslutat att skjuta upp tillverkning och export av material till Iran för ett tag sedan – innan vi ingick i en allians med dem – och vi har bestämt oss för att fortsätta med det.
Peugeot menar att man inte längre har direkta investeringar i Iran utan att man bara sålt delar till Iran Khodro. Affären med Iran Khodro uppgick till 1,5 procent av Peugeots globala omsättning förra året, uppger Wall Street Journal.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.