Honda, Mazda och Seat största vinnarna på trög marknad i mars

Året har inte börjat bra sett till antalet registrerade bilar i Sverige. Mars månad utgjorde inget undantag, en nedgång på drygt 21 procent registrerades. Men några ljus i mörkret sticker ut, bland annat Honda, Mazda och Seat.

Under mars månad registrerades 22493 nya personbilar i Sverige. Det är en minskning med 21,2 procent jämfört med mars förra året då 28555 nya personbilar registrerades.

 Hittills i år, första kvartalet, är nedgången av antalet nybilsregistreringar 17,5 procent lägre än under första kvartalet 2012.

 Andelen miljöbilar är försvinnande liten. 2041 bilar under mars månad var miljöbilar, med andra ord 9,1 procent av alla nyregistrerade bilar. Det kan jämföras med motsvarande miljöbilsandel under mars 2012 som uppgick till 44,3 procent.

 Skillnaden är alltså markant, men också logisk i och med de nya, betydligt hårdare miljöbilsregler som trädde i kraft 1 januari 2013.

 Andelen dieselbilar som såldes förra månaden uppgick till hela 63 procent. En siffra som var otänkbar för bara några år sedan. Dock är andelen en minskning jämfört med samma månad föregående år, till stor del med anledning av de nya miljöbilsreglerna. Mars 2012 var dieselandelen 66,6 procent.

 Antalet sålda supermiljöbilar, det vill säga bilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, uppgick under mars månad till 176 stycken. Hittills i år har 590 supermiljöbilar registrerats, sedan januari 2011 är antalet 1699 stycken.

 Bilmarknaden i Sverige fick alltså än en gång se en tillbakagång. De flesta bilmärken representerade i vårt land fick därmed erfara svagare siffror för tredje månaden i rad (av de 15 senaste månaderna har 14 inneburit en nedgång, endast december 2012 bröt nuvarande trend).

 Toppsäljande bilmärkena Volvo och Volkswagen backade med 10,8 respektive 29,2 procent. Peugeot backade med hela 69,5 procent. Alfa Romeo var nästan lika illa ute men i betydligt mindre volymer. Det italienska märket sålde endast 13 bilar i mars i år jämfört med 34 i mars förra året.

 Största vinnarna på den svenska marknaden är utan tvekan Honda, Mazda och Seat som ökade med 70,5 procent, 48,6 procent respektive 82,6 procent. Volymerna låg på mellan 300 och 400 sålda bilar under mars månad, ungefär en tiondel av vad Volvo och Volkswagen mäktade med. Strax bakom hittar vi Toyota som har större volymer (ungefär hälften av toppsäljande tvåan Volkswagen), de ökade med 18 procent.

 Andra ökningar värda att notera är Jeep (+96,7 %), Dacia (+31,9 %) och Jaguar (+38,4 %), men här handlar det om betydligt mindre volymer. I Jaguars fall en ökning från 13 till 18 sålda bilar.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!