Denna bild från vårt laddhybridtest 2019 får illustrera Kias omkörning av Volvo. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Kia kör om Volvo och Volkswagen i Sverige

Nu har årets första höstmånad summerats utifrån ett svenskt nybilsperspektiv och det står klart att september tappade rejält. Tappade gjorde däremot inte Kia som i stället stärkte sin position på svenska marknaden, och det så pass att självaste Volvo passerades.

Ännu en månad med minskad nybilsregistrering i Sverige. September blev tredje månaden i rad där siffrorna var lägre än under motsvarande månad ett år tidigare. Årets septembermånad hade 21,2 procent färre registreringar än september i fjol – 22 634 jämfört med 28 719. Nästan hela tappet står företagsregistrerade bilar för, och precis som vi skrev om för en månad sedan är det nya skatteregler som fortsätter att påverka marknaden. Antalet registreringar av privatköpta bilar backade endast svagt.
Sett till årets nio första månader, januari till och med september, är det dock fortfarande positiva siffror. 232 383 registrerade bilar hittills i år är 14,7 procent mer än motsvarande period 2020.

Laddad månad

Över hälften – 53,9 procent – av de registrerade bilarna i september var laddbara, det vill säga antingen laddhybrider eller elbilar. Störst andel av samtliga hade elbilarna – 32,9 procent. Det är mer än bensinbilarnas 27,2 procent och laddhybridernas 21 procent.

Andelen bilar där det ser ut så här under tanklocket var väldigt få under september månad. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Dieselbilen på utdöende

Dieselbilarna är nu nere i en andel om 11,3 procent. För tio år sedan, i september 2011, låg dieselandelen på 61,3 procent. För fem år sedan, i september 2016, stod dieselbilarna för 49,5 procent av alla registreringar.

 

Kia i topp

September månad bjöd på något så ovanligt som ett skifte i märkestoppen. Volvo ligger vanligtvis där uppe, och Volkswagen sticker upp för att lägga beslag på förstaplatsen då och då. Så var det dock inte under innevarande års nionde månad, då gasade nämligen Kia på, en acceleration märket påbörjat redan tidigare i år, och gick förbi både Volkswagen och Volvo. Marginalen till Volkswagen var över 300 bilar, marginalen till Volvo betydligt större än så.

Att Kia går så bra beror till stor del på populariteten hos privatköparna, 74,8 procent av märkets registreringar i september var på privatpersoner. Motsvarande för Volvo var under samma månad 23,1 procent och för Volkswagen 45,1 procent. Volvo är det märke i Sverige som har störst andel företagsköpare, med Alfa Romeo strax bakom. Det italienska märket är dock en bit bakom Volvo sett till kvantitet – 12 stycken Alfa Romeo registrerades i september, tre av dessa på privatpersoner.

Noterbart är att Tesla, som har en andel privatköpare på 50,1 procent, landade på fjärdeplats tack vare rusning efter nya modellen Model Y som du kan läsa vår provkörning av här.

Utan att ta sig in på topplistan ovan, faktiskt ganska långt ifrån, så var Opel månadens raket sett till den procentuella ökningen. Det registrerades 384 Opel-bilar, en ökning med 222,7 procent.
Störst procentuellt tapp, om vi bortser från Mitsubishi som tappade allt och registrerade noll bilar, stod Jeep för – minus 71,9 procent.

Tesla Model Y gjorde bra ifrån sig förra månaden. Inom kort kan du ta del av vårt test med bland annat Model Y, till dess kan du läsa vår provkörning av modellen – om du klickar på bilden. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Kia Niro i topp

Även sett till september månads populäraste bilmodell i bilregistret var det Kia som kammade hem segern med modellen Niro. Avståndet till tvåan var dock hårfint, för där placerade sig månadens stora listklättrare Tesla Model Y. En bit bakom, dock över tusenstrecket, placerade sig en annan Kia-modell, nämligen Ceed.
Övriga tog sig inte över nämnda streck.

Intressant är att fem av de tio toppmodellerna är elbilar, om vi räknar in Niro som erbjuds som elbil (e-Niro) parallellt med hybrid- och laddhybridversioner.

Om vi exkluderar de Niro-registreringar som inte är helelektriska landar Niro på 858 registreringar vilket placerar modellen på andra plats på elbilstoppen, slagen av ettan Tesla Model Y med rejäl marginal.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!