Kia tar fotboll och fotomodell till hjälp

Fotbolls-VM stundar och officiell huvudpartner är koreanska Kia som skapat tre reklamfilmer där de ska visa amerikaner vad riktigt fotboll är, men också försöka sälja bilar med hjälp av Adriana Lima.

Det är bara några dagar bort, världsmästerskapet i fotboll som (utan Sverige) under en månad avgörs i Brasilien. Det är världens näst största idrottsevenemang, endast sommar-OS är större.I USA är fotboll ingen jättestor sport (bara sisådär 25 miljoner utövare). På andra sidan Atlanten är det i stället amerikansk fotboll, baseball, basket, NASCAR och andra sporter som dominerar. Men det tänker Kia ändra på, eller tror de verkligen att de kan ändra ett par hundra miljoner amerikaners sportmentalitet? Kan det inte vara så att de försöker marknadsföra sina bilar med hjälp av huvudrollsinnehavaren i reklamfilmerna, brasilianska fotomodellen Adriana Lima? Även om Kias bilar har en undanskymd plats i filmerna. Ett dolt budskap...Frågeställningar

1. Tror du att Kia med sina filmer lyckas vända amerikanernas sportintresse mot fotbollen, eller soccer som jänkarna kallar sporten?

2. Tror du att Kia med sina filmer lyckas sälja fler bilar när de ses köras av Adriana Lima?

3. Tror du att Kia hade lyckats vända fler amerikaner och sälja fler bilar om reklamfilmens huvudrollsinnehavare i stället hade varit brasilianska fotbollsspelaren Ronaldo (alltså inte Portugals Ronaldo)? Eller kanske Neymar med tanke på Ronaldos fysiska status.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr