Kinesiska bilar ska bli säkrare

Elektroniska stabilitetssystem ska efter överenskommelse bli standard i 85 procent av de kinesiska bilarna från och med nästa år.

Tolv kinesiska biltillverkare har gått samman och enas nu att alla använda sig av elektroniska stabilitetssystem från och med 2018.

Det handla om Besturn, Changan, Dongfeng Fengshen, Geely, Haval, Hongqi, Lynk & Co, MG, Trumpchi, Roewe, Senova och Wey som tillsammans representerar 85 procent av den kinesiska marknaden.

Elektroniska stabilitetssystem, ESP eller ESC om du så vill, beräknas ha räddat tusentals liv sedan de blev etablerade i Europa och USA och ses som det mest betydande sedan säkerhetsbältet när det kommer till säkerhet.

Initiativet har kommit från Global NCAP som under parollen Stop the Crash jobbar med att öka trafiksäkerheten på ett globalt plan.

På bilden ovan syns MG6 som testades av Euro NCAP 2011. Bilen fick fyra av fem stjärnor.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!