Komponentbristen fortsätter – biltillverkarna maktlösa

Bristen på elektroniska komponenter i världen fortsätter att sätta käppar i biltillverkarnas produktionshjul. Ford, som redan har haft nedstängningar, pausar återigen väldigt stora delar av tillverkningen i Europa. Men de är inte ensamma.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De så kallade halvledarkomponenterna är fortsatt en bristvara i världen och läget spås bli värre framöver. De flesta tillverkare av produkter innehållandes elektronik är beroende av halvledarkomponenter, allt från mobil-, dator- och TV-tillverkare till vitvaru- och biltillverkare, bara för att nämna några exempel.

Bakgrund

När coronapandemin slog till under 2020 drabbades bland annat biltillverkarna av restriktionerna som olika länder införde. Det medförde bland annat att leverantörskedjor havererade och produktionstakten sänktes eller till och med avstannade helt. Även efterfrågan på bilar minskade.

Det finns många typer av halvledarkomponenter. Transistorn är ett exempel, den första tillverkades för snart 100 år sedan. På bilden ser vi integrerade kretsar som finns i en uppsjö olika varianter. Foto: Igor Iakovlev / Shutterstock

Biltillverkarna valde då att stoppa redan beställda samt sluta beställa nya halvledarkomponenter, en elektronikprodukt som framför allt tillverkas i Asien. Samtidigt ökade andra branscher sina beställningar på dessa ”chip”, som de också kallas, i och med att efterfrågan på produkter i hemmet ökade kraftigt (människor runt om över hela världen började nämligen isolera sig/jobba hemifrån).

Plötsligt behövde biltillverkarna skruva upp produktionstakten igen, men då uppstod en flaskhals i leveranskedjan eftersom tillgången på halvledarkomponenter oväntat var väldigt liten.
Biltillverkarna förlitar sig till stora delar på ”just in time”-principen, det vill säga de håller inga (stora) lager av varor och komponenter utan får tillgång till en viss komponent vid just det tillfälle då den behövs på produktionslinjen. Ett sårbart system vid tillfällen som nu med halvledarkomponentbrist. Sårbart är det också vid andra incidenter, exempelvis naturkatastrofer eller om fartyg sätter sig på tvären i Suezkanalen.

Fler drabbade

Men det är inte bara biltillverkarna som är drabbade, många fler branscher och industrier har det tufft i och med bristen på halvledarkomponenter. Två branscher som har haft det kämpigt under flera månader är tillverkningen av grafikkort och processorer. Tillverkarna inom dessa branscher har haft oerhört svårt att leverera och har det fortfarande, exempelvis grafikkortstillverkaren Nvidia och processortillverkaren AMD, samt Sony som inte har kunnat leverera Playstation 5 i den takt som efterfrågan kräver – långt ifrån.

Flera komponenttillverkare vill försöka förhindra framtida komponentbrist, som den vi ser nu, genom att ha lokal produktion i Nordamerika och i Europa, i stället för att nästan helt förlita sig på leveranser från Asien. Men där är vi inte i dag och nuvarande problemen fortsätter och ser ut att göra det många månader framöver.

Produktion i Fords Valencia-fabrik. Foto: Ford

Biltillverkningen förändras

I princip alla biltillverkare har drabbats på ett eller annat vis. Exempelvis är Volkswagen hårt drabbade och i mars sa koncernens vd att de tappat runt 100 000 bilar i produktion, något de inte kommer att kunna ta igen senare under året.
Renault har drabbats och flaggat för att årets resultat kan bli en kraftig förlust.
Stellantis-koncernen är också påverkad med produktionsstopp av bland annat Fiat- och Jeep-modeller i de italienska fabrikerna, och Peugeot har i vissa modeller tvingats att sätta in analoga hastighetsmätare och varvräknare i stället för digitala displayer.
Även de asiatiska och amerikanska biltillverkarna har fått sänka produktionstempot, ibland även pausa tillverkningen, i fabriker runt om i världen.
Personbilstillverkaren Volvo Cars sänkte sin produktionstakt tidigare i år och lastbilstillverkaren AB Volvo stoppade tillverkningen under några veckor.

Tillverkning av Ford Focus i tyska Saarlouis. Foto: Ford

Ford stänger ned mycket

Nu rapporteras det att Ford pausar nästan all produktion i Europa. Inte för ett par veckor eller så, utan för ganska lång tid framöver. Ford stoppade produktionen i sin turkiska fabrik redan i april, ett stopp som är planerat att vara till mitten av juni.
Företagets fabrik i tyska Saarlouis stoppade tillverkningen av Focus redan i februari och förlängde stoppet i april. De anställda ska i maj månad gå över till så kallat korttidsarbete under två perioder.
Fabriken i Köln, som tillverkar Fiesta, ska stanna produktionen fram till och med början av juli. Endast en vecka i slutet av juni ska den vara igång. I juli tar dessutom sommaruppehållet vid så fabriken väntas stå stilla i princip fram till den 16 augusti. Arbetarna på fabriken ska även de gå över till korttidsarbete.

Valencia-fabriken, där S-Max, Galaxy och Mondeo (som snart läggs ned) tillverkas, påverkas också.
Påverkan på produktionen är så pass stor att Ford-cheferna tror att det blir svårt att ta igen allt, men att de ska göra vad de kan. De kommer att fokusera på att tillverka bilar som kunder redan har beställt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!