Foto: BMW

Konsumentverket anser BMW iX3-reklam vara vilseledande

BMW Sverige marknadsför elbilen iX3 i bland annat tv, men får nu en tillrättavisning av Konsumentverket som anser att reklamfilmen är vilseledande.

Det är ett par påståenden i reklamfilmen av BMW iX3 som ogillas av Konsumentverket, nämligen ”BMW-batterier är smartare för miljön” och ”Världens mest hållbara biltillverkare”.

”Konsumentverkets bedömning är att påståendena utgör vaga och ospecifika miljöpåståenden”, skriver Konsumentverket i sin tillsynshandling och som därmed bedömer påståendena vara vilseledande och otillbörliga.

Myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser av BMW som ges möjlighet att yttra sig i ärendet samt redogöra för eventuella åtgärder senast den 22 april 2021. Därefter tar Konsumentverket ställning till om ytterligare åtgärder behöver vidtas.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!