Konsumentverket ogillar Skodas kampanj

Skoda Sveriges reklamkampanj ”En egen väg” har uppmärksammats av Konsumentverket som har synpunkter på hur den är utformad.

Våren 2016 körde Skoda Sverige igång kampanjen ”En egen väg” som rullat på Internet, i teve och i tryck. Kampanjen, som utformats av annonsbyrån DDB Stockholm, ansågs vara så bra att den vann ett Silverägg i kommunikationstävlingen Guldägget. Framgångarna fick Skoda att fortsätta med kampanjen även i år.

Men alla är inte så förtjusta i det som syns på teve, i tidningar och på datorer. Dagens Media rapporterar att Konsumentverket anser att reklamkampanjen uppmanar till bilkörning i strid med terrängkörningslagen. Dessutom sorterar Konsumentverket in reklamen i kategorin otillbörlig då den saknar information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Konsumentverket har ännu inte vidtagit några vidare åtgärder mer än att man har riktat kritik mot kampanjen och att man har bett Volkswagen Group Sverige AB, som Skoda Sverige är en del av, att senast den 27 september yttra sig i ärendet. Först därefter vidtas eventuella åtgärder.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Du får du de senaste nyheterna direkt till din epost – varje vardag.

Din epostadress

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!