Lancia Ypsilon Foto: Glenn Lindberg

Lancia ska bara säljas i Italien – dödsstöten?

Klassiska italienska biltillverkaren Lancia går en mörk framtid till mötes. Fiat-bossen Sergio Marchionne berättar nu att Lancia endast ska säljas i Italien och det i form av en endaste modell.

Lancia gjorde comeback på den svenska marknaden 2010, något som gladde många. Lancia är nämligen en av de stora italienska klassikerna, kanske den största, efter att under 108 år ha tillverkat – och fortfarande tillverkar – bilar av många olika slag, många av dem minnesvärda. Men på senare år har Lancias tillvaro blivit allt mer borttynande. Det har märkts inte minst i Sverige då Lancia i vårt avlånga land förra året strök ett antal modeller ur sitt program och i dag säljs endast Lancia Voyager, som egentligen inte alls är en Lancia utan en Chrysler.

Lancia-fans runt om i världen är upprörda över hur ägaren Fiat (köpte Lancia för 20 miljoner pund 1969) behandlar deras favoritmärke. Främst är det för att amerikanska bilmodeller har märkts om till Lancia-bilar (exempelvis Lancia Flavia som är en Chrysler 200 och Lancia Thema som är en Chrysler 300C) sedan Chrysler försvann från Europa.

 När de läser italienska La Repubblicas intervju med Fiat-chefen Sergio Marchionne lär de inte bli gladare. När intervjun leds in på temat Lancia berättar Marchionne att Lancia ska bli ett märke enbart för den italienska marknaden. Han säger att de ommärkta Chrysler-modellerna försvinner helt och att Lancia endast ska sälja en modell, nämligen Ypsilon – märkets minsta modell som baseras på Fiat 500.

Att Marchionne vill satsa på den italienska marknaden är förståeligt. Det är egentligen bara där som Lancia säljer bra. Men det lär knappast accepteras av Lancia-fansen. Inte minst då man kan undra vad som händer när nuvarande Ypsilon-generation pensionerar sig. Bemödar sig Fiat med att ta fram en ny Lancia, eller försvinner den italienska klassikern från 1906 för gott? Bilvärlden skulle sannolikt tappa lite av sin glans i så fall.

I intervjun med La Repubblica nämnde Sergio Marchionne några andra intressanta saker. Bland annat att när Fiat nu köper upp hela Chrysler Group så kommer ett nytt bolagsnamn att behövas, samt att de inte har några planer på att sälja Alfa Romeo. I stället har han siktet inställt på april i år då nya Alfa Romeo-modeller ska presenteras. Förmodligen är det suven som avses, men vi kan hålla en tumme eller två för att det också är 159-efterträdaren Giulia som han syftar på i och med att han pratar i plural. Troligtvis är det konceptbilar vi får se.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!