När min alltid lika kunnige webbkollega Olof Adlercreutz skrev om den Europas bilfölrsäljning under februari var det ingen kul läsning han levererade. Minus tio procent, och vissa märken som förlorade uppemot en fjärdedel av sin försäljning.
Ett lysande undantag i den dystra läsningen fanns dock – Land Rover. Koncernen Jaguar och Land Rover, som ju numera ägs av indiska Tata, ökade sin försäljning med drygt 44 procent. Inte illa!
Största delen av ökningen stod Land Rover-delen av koncernen för, och det är särskilt en modell som går åt likt smör i solsken – Range Rover Evoque. Faktum är att det går så bra att man nu måste anställa hela tusen personer till fabriken i Halewood, England, där Evoque och Freelander tillverkas.
Efter nyanställningarna ska fabriken ha 4 500 anställda, vilket är tre gånger så mycket som 2009. Fabriken i Halewood kommer också att nå sin maxkapacitet, med tre hela åttatimmarsskift.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.