Foto: Lotus

Lotus satsar på nytt bilägande med elbolag

Geely-ägda Lotus vill skapa ett nytt bilägande. Tillsammans med energibolaget British Gas moderbolag Centrica ska Lotus utveckla en ny tjänst för alla som köper en elbil av företaget.

Lite senare i år ska Lotus presentera sin nya elbil Evija, som syns på bilderna här. I samband med lanseringen vill Geely-ägda Lotus också presentera ett nytt typ av ägarskap. Enligt Lotus ska det här leda till att bilägarna får en helhetslösning för sin energi och att energibolaget och Lotus tillsammans bygger upp ett nätverk av snabbladdare. Energibolaget ska också hjälpa Lotus att nå sin vision om en helt koldioxidfri produktion.

Lotus och Centrica vill bygga ihop bilägandet med kundens bostad och skapa en helhetslösning för all energianvändning. Lotus nya elbil ska ha teknik för att ansluta bilen till huset så att bilens batteri blir en del av husets och kraftbolagets energisystem.

Vad gäller laddinfrastrukturen så har företagen inte avslöjat hur, var eller när det ska byggas och inte heller om det blir exklusivt för Lotus-ägare eller om även andra elbilar ska kunna använda det.

Den knappt 4,5 meter långa elektriska supersportbilen Evija har fyra elmotorer på vardera 500 hästkrafter. Lotus mål är att modellen ska vara världens starkaste produktionsbil. Foto: Lotus

Centrica ska hjälpa Lotus att utveckla system och tillverkning med så liten klimatpåverkan som möjligt. Lotus har en strategi som de döpt till Vision80 som bland annat innehåller den helt klimatneutrala bilen, på samma sätt som bland andra Volkswagen och Audi gör med sina nya elbilsfamiljer som byggs i klimatneutrala fabriker. Lotus ska nå sina mål i Vision80 senast 2028.

Lotus samarbete med Centrica kan komma att användas som modell i resten av Geely-koncernen. Under 2020 pågår ett arbete med att väva samman Geelys bilbolag och Volvo Cars inklusive Lynk & Co och Polestar. Därmed skulle Geely/Volvo bli vad Volkswagen-märket är för VW-koncernen och ett bilmärke som Lotus kan drivas som motsvarande Seat eller Skoda.

Foto: Lotus

I Kina har såväl Volvo Cars som bilmärket Geely ökat sin försäljning igen efter coronakrisen och båda hoppas kunna komma ifatt säljmålen före årsskiftet.

Arbetet med en sammanslagning och börsnotering av Geely och Volvo Cars väntas bli klart först sent i höst. Arbetet leds av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson som många hoppas ska bli chef för det nya stora bilföretaget. Han utmanas främst av Geelys chef An Conghui.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!