Spelet bakom brittiska Lotus har speglats för omvärlden i både dur och moll de senaste åren. Under tidigare vd:n Dany Bahars ledning drogs vidlyftiga expansionsplaner upp för det brittiska märket. Samtidigt visade det sig att hanteringen av företagets finanser var under all kritik. Spekulationer har till och med gjort gällande att företaget skulle försättas i konkurs.
Nu meddelar DRB-Hicom, som sedan ett och ett halvt år är ägarbolaget till både Lotus och Lotus moderbolag, malaysiska Proton, att man rensat upp i Lotus. Främst på det ekonomiska planet, men även marknadsföringsmässigt, och vad gäller imagebyggande. Förra året var katastrofalt för Lotus, men nu ska alltså märket sakta men säkert återuppbyggas. Och det innebär ett stopp för nya modellserier.
Under de närmaste tre åren kommer man ha tre modellserier, lika många som i dag, med Elise, Exige och Evora. Dessa kommer dock utvecklas och erbjudas i flera olika varianter. DRB-Hicom ska redan nu ha lagt in 100 miljoner pund, motsvarande drygt en miljard kronor, i Lotus för att styra upp missförhållandena. Gissningsvis krävs dock ytterligare en slant innan Lotus är helt på fötter igen.
Frågan är dock vad som hänt med utvecklingen av en ny Esprit, som det talats länge om, och som troligen redan nått en bit in i utvecklingsarbetet. Förmodligen innebär detta att vi får vänta ytterlgiare ett tag på en ny Esprit.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.