Det är Dagens Industri som publicerar de obekräftade uppgifterna om att nya Saab-ägarna och elbilskonsortiet Nevs förhandlar med indiska Mahindra, som ju tidigare var involverat i budgivningen på Saabs konkursbo. Bakgrunden ligger i att bilfabriken i Trollhättan med all sannolikhet är överdimensionerad för elbilstillverkning, i alla fall under en övergångsperiod. Detta föranleder att vanliga bensin- och/eller dieseldrivna bilar ska komplettera elbilstillverkningen i Trollhättan, uppger källor till Dagens Industri.
Det är här Mahindra kommer in i bilden, som ska stå för tillverkningen av dessa bilar samtidigt som man ska ta huvudansvaret för att utvecklingen av Saabs nya Phoenix-plattform färdigställs. Utöver detta sägs ett samarbete med Mahindra kunna underlätta för Nevs att få rättigheter till varumärket Saab, något som kräver godkännande från försvarskoncernen Saab, som i sin tur har just Indien som en av sina största marknader.
Om förhandligarna leder till fram till något återstår att se, men om vi får se nya 9-3 i en vanlig, bensin/dieseldriven version så kan premiären väntas om ungefär två år. Och räkna med att det i så fall rör sig om snåla motorer med låga koldioxidutsläpp, och inga prestandaversioner, för att behålla Nevs miljö-image.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.