Maserati må leverera bilar man kanske främst vill ratta själv men inom en inte allt för avlägsen framtid är bilar utan sjävkörande funktioner borträknade. I fallet Maserati kommer man förlita sig på teknik utvecklad av BMW, enligt FCA-chefen John Elkann, hävdar Automotive News Europe.
Det är egentligen inte konstigt alls då Fiat Chrysler-koncernen och BMW har ett samarbete sedan 2017 inom området, frågan har bara varit vilket FCA-märke som blir först ut med en bekräftelse.
John Elkann avslöjade dock inget om vare sig modeller eller tidsperspektiv, bara att tekniken ska erbjuda assisterande körning på motorväg.
FCA har sedan tidigare även ett utbrett arbete med Waymo, Googles varumärke inom autonom teknik, och ska leverera 62 000 bilar för test- och taxiverksamhet. Dock inga Maseratibilar, det handlar om modellen Chrysler Pacifica Hybrid.
BMW öppnade förra året testanläggningen BMW Autonomous Driving Campus med 500 fordon och 1 800 anställda och har tidigare visat upp sina kunskaper inom området med en självkörande motorcykel.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.