Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Maybachs facit: minus tre miljoner – per bil!

Efter sju år och strax över 2 000 sålda bilar kommer Maybach läggas ner nästa år. Och med facit i hand verkar bilarna ha blivit dyrare för Maybach än de blev för kunderna.

Mercedes tillhör de biltillverkarna som de senaste femton åren vågat friskt, men frågan är om man verkligen vunnit hälften? De som var på alerten 1997 kunde se första generationens A-klass göra bort sig i Teknikens Världs älgtest och bara något år senare visade Mercedes och klocktillverkaren Swatch upp den lilla citybilen Smart som inte blev den ”nya hundkojan” man från början hade tänkt.

 Slutet av 1900-talet var även när man på Mercedes huvudkontor bestämde sig för att utveckla den lyxigaste och vräkigaste Mercedes-limousinen någonsin. Samma år som A-klass vurpade kunde Mercedes visa ännu mer prov på nytänk i sin monter på bilsalongen i Tokyo – konceptbilen Mercedes-Benz Maybach. Märket var legendariskt i lyxlirarkretsar strax innan andra världskriget men märket klarade sig aldrig igenom kriget. Hitlers pansarvagnar behövde motorer och 1940 var det slut på biltillverkningen för ”ur-Maybach”. 

 Daimler-Benz köpte företaget 1960 men gjorde inget med rättigheterna till märket. När så en bil med de dubbla M:en dök upp var det på en bil som byggde på teknik från dåvarande S-klass, vilket även syntes på sina ställen i instrument och design. 

 Och möjligtvis var det designen som gjorde att bilen sålde trögt. Oavsett om det var en Maybach 57 eller den längre hjulsbasvarianten 62 så blev det aldrig någon rusning efter bilarna. Kunderna som hade råd med en Maybach la hellre pengar på någon av konkurrenternas bilar vilket gett utslag i statistiken. Sedan starten 2002 har Maybach knappt klarat att få iväg strax över 2 000 bilar till kund, att jämföra med Rolls-Royce som lyckades sälja lika många bilar bara under 2011. 

 Nu har den brittiska tidningen Car tagit fram beräkningar på hur mycket Maybach-äventyret faktiskt kostat ägarföretaget Daimler AG. Trots ett nypris på mellan 279 000 och 367 000 pund, motsvarande drygt 2,9 miljoner respektive 3,8 miljoner kronor, har varje bil kostat företaget nära tre miljoner kronor att tillverka. Enskilt störst förlustaffär var det att utveckla den superdyra Landaulet-versionen. Kostnaderna är beräknade efter antalet sålda Maybachs utslaget på den miljard euro Daimler satsat.

 Men innan siffrorna kom in fanns det en viss framtidstro. Innan Maybach gjorde sitt sista dödsryck på ett styrelsemöte i Stuttgart fanns planer på en större lyxsuv och en fyrdörrars cabriolet. Men de planerna grusades i samband med beskedet som kom mot slutet av förra året – ägarna Daimler hade tröttnat. Maybach kommer läggas ner. I dess ställe kommer en nytolkning av en annan klassisk limousine, Mercedes S 600 Pullman som kommer lanseras under 2014.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr