Mazda och Honda ökar mest i Sverige

Japanerna har öppnat året starkt. På den svenska bilmarknaden är det Mazda, tätt följda av Honda, som har ökat sin försäljning mest samtidigt som konkurrenterna backar.

April månad har kommit till ända, maj har inletts och Bil Sweden presenterar nya bilförsäljningssiffror som visar att det går trögt för den svenska nybilsförsäljningen, dock med några undantag. Under april registrerades drygt 24 000 nya personbilar, vilket är en ökning med 3,6 procent mot samma månad förra året. Hittills i år, januari-april, har nybilsregistreringarna minskat med 12,1 procent.

 Mazda är det märke som har ökat allra mest i Sverige hittills i år. Under april ökade man med 54 procent och Under årets första fyra månader ökade försäljningen med 50 procent. Mazda framhåller de nya modellerna CX-5 och Mazda 6 som orsaken till den kraftiga ökningen.

 Inte långt efter Mazda kommer likaledes japanska Honda vars försäljning har ökat med 49 procent hittills i år. Därefter följer Dacia, Jaguar, Jeep och Seat med ökningar på drygt 30 procent vardera. Sämre har det gått för Mitsubishi, Peugeot, Lexus som har tappat drygt 30 procent av sin försäljning.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!