Foto: Daimler

Mercedes nya strategi: mindre fokus på mindre modeller

Mercedes har presenterat den strategi som ska ta företaget in i framtiden. Mer lyx, mer elektrifiering och mindre fokus på kompaktmodeller – det är några av fokusområdena.

Vid Mercedes-Benz Strategy Update-konferens i går, tisdagen den 6 oktober, presenterade Ola Källenius, vd för Daimler AG och Mercedes-Benz AG, Harald Wilhelm, ekonomiansvarig för Mercedes-Benz AG, samt Markus Schäfer, operativ chef för Mercedes-Benz AG, hur företagets framtid ska se ut, vilka fokusområden som är de viktiga, och vilka som inte är fullt lika viktiga.

Mercedes status som lyxbilstillverkare ska förbättras genom att höja produktportföljens positionering och mix, samt satsa på kraftig tillväxt för varumärkena AMG, Maybach, G och EQ. De avser också att påskynda elektrifieringen inom alla segment, bland annat ska fyra nya elbilar baserade på EVA-arkitekturen (som är skapad enkom för rena elbilar) lanseras inom de närmaste åren, med start 2021, och nya MMA-plattformen är under fortsatt utveckling för att inom kort kunna bredda det elektrifierade utbudet inom kompakt- och mellanklassegmenten. MMA-arkitekturen är en så kallad ”Elektriskt först”-plattform, det vill säga den är avsedd för främst elbilar men kan husera bensin- och dieselmotorer för att erbjuda laddhybridversioner. På så sätt skiljer sig MMA från Volkswagen MEB-arkitektur som är en strikt elbilsplattform.

De har också siktet inställt på att bli ledande inom mjukvaruområdet.

Ett fokusområde som Ola Källenius nämnde var att öka AMG-försäljningen, och dubbla Maybach-försäljningen. Mercedes ska mer förknippas med premium och lyx än tidigare. Foto: Daimler

Intressant är det Ola Källenius tog upp kring kompaktbilssegmentet, det vill säga där Mercedes i dag befinner sig med A-klass och B-klass inklusive alla möjliga modelltyper och karossversioner av dessa båda. Enligt Automotive News sa Källenius att både A-klass och B-klass har hjälpt till att föryngra varumärket Mercedes men att dessa båda inte är resursprioriterade i framtiden.

– Kanske vi gick lite för långt när det gäller att täcka varje utrymme i varje segment. Framför allt tänker jag på kompakt(bilar), sa Ola Källenius under konferensen och fortsatte:

– Det är inte dit huvudkraften ska gå, vi ska inte bli en konkurrent till volymtillverkarna.

Siktet är inställt på att bli ledande inom elektrisk mobilitet samt inom mjukvaru-utveckling till bilar. Foto: Daimler

Dock poängterade han att befintliga produkter inte ska tas ut ur modellprogrammet, i stället ska de flyttas uppåt i hierarkin och bli mer avancerade för att bättre bidra till den samlade produktportföljen, framför allt ekonomiskt.

I dag står Mercedes C-segmentstora modeller, det vill säga samtliga modellvarianter inom A-klassen och B-klassen, för ungefär 25 procent av Mercedes totala försäljning som i fjol uppgick till knappt 2,4 miljoner bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr