Foto: Daimler

Mercedes släpper inte in Google i bilen

Mercedes går sin egen väg och har inga som helst planer på att låta Google, eller något annat tech-företag, utveckla deras operativsystem. ”Vi ska vara arkitekter till vårt eget system och ha full kontroll”, säger Ola Källenius, vd för Daimler.

Vid en intervju med en mindre grupp europeiska journalister berättade Ola Källenius, vd för Daimler, att företaget kommer att fortsätta med utvecklingen av ett eget operativsystem. Mercedes är inte intresserade av att släppa in något annat företag i bilen som det ser ut i dag.

– Vi ska vara arkitekter till vårt eget system, både det underliggande och det som kunderna ser, och rekryterar för fullt för att bygga upp vår kompetens. Det betyder inte att vi ska eller bör göra allt, men vi ska vara arkitekter och ha full kontroll, säger Ola Källenius enligt Di.se.

På denna skärm ska du inte förvänta dig att få Googles, eller annat tech-bolags, operativsystem. Foto: Daimler

Mercedes vill alltså inte låta till exempel Google utveckla operativsystemet i bilarna, till skillnad från den väg som till exempel Volvo Cars har valt. Vi har sett bevis på att det i vissa fall är så att biltillverkarna släpper sina bilar med en inte fullt utvecklad mjukvara, där vissa utlovade funktioner kommer senare och liknande. Volkswagen har till exempel råkat ut för en del problem mjukvarumässigt med sin ID.3. Volkswagen är en annan biltillverkare som har utvecklat ett eget operativsystem i sina nya bilar.
Polestar likväl som Volvo är exempel på biltillverkare som valt en annan väg och stoppat in Googles system i sina bilars infotainmentsystem.

Nya Mercedes S-klass presenterades för en dryg månad sedan. Foto: Daimler

När det kommer till den självkörande tekniken kan det mycket väl bli verklighet i Tyskland under nästa år. Det skulle kunna ske i till exempel nya Mercedes S-klass och då på nivå tre på den femgradiga skalan.
Saken är den att olika marknader har olika regler att förhålla sig till och därför kommer införandet att ske under olika tidpunkter. Bilarnas hårdvara är dock installerad redan från början för att sedan kunna aktiveras när kunden önskar det.
Nivå fem, som motsvarar fullt autonoma (självkörande) bilar, kommer att dröja ytterligare.

– Säkerheten är viktigast och även om tekniken är mogen är det förmodligen en bra idé att vara försiktig med genomförandet. Ska du nå full autonomi i en stadsmiljö handlar det inte om miljoner händelser, snarare miljarder, som systemet ska hantera. Vi är där till 99 procent, men alla situationer, oavsett hur osannolika och otroliga de verkar, måste täckas, säger Ola Källenius.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!