Ola Källenius med sina leksaker. Foto: Daimler AG

Mercedes storsatsar på elektrifiering

Daimler har avsatt över 400 miljarder kronor för att elektrifiera Mercedes. Man planerar bygga åtta stycken batterifabriker och lansera tre nya helelektriska plattformar i ett försök att göra företaget fullständigt elektrifierat till 2030.

I en studie från T&E fick Daimler tidigare i år kritik för att man inte gör tillräckligt för att elektrifiera Europa och tror alldeles för mycket på laddhybrider. Om man har lyssnat på den kritiken är svårt att veta, men nu lanserar man planer för en storsatsning mot en eldriven framtid. Mot slutet av årtiondet hoppas man att Mercedes ska vara helt elektrifierade och till sin hjälp har man en jätteinvestering på över 400 miljarder kronor.

Detta ska bland annat täcka byggnationen av åtta nya batterifabriker, tre nya elplattformar och utveckling av solid state-batterier. Till 2025 hoppas man att hälften av försäljningen ska bestå av elbilar och laddhybrider, vilket man tidigare hade beräknat skulle ske till 2030. Mercedes ville dock inte ge något slutdatum för när den sista bilen med förbränningsmotor ska säljas.

Daimlers vd Ola Källenius har stora planer. Foto: Daimler AG

– Vi måste förflytta debatten från när du ska bygga den sista förbränningsmotorn. Frågan är snarare hur fort du kan gå till att bli nära 100 procent elektriska och det är vad vi fokuserar på, säger Daimlers svenske vd Ola Källenius.

Till 2025 ska Mercedes lansera tre stycken helelektriska plattformar:

MB.EA ska täcka alla större personbilar, AMG.EA är tänkt för prestandabilarna och VAN.EA görs med skåpbilar i åtanke. Till samma år ska samtliga modeller ha ett elektrifierat alternativ och därefter kommer endast elektriska plattformar att byggas nya. Fem år senare ska företaget vara helelektrifierat, där marknaden tillåter.

I framtiden får man förbereda sig på att ladda sin Mercedes. Foto: Daimler AG

Daimler planerar att bygga åtta batterifabriker tillsammans med sina partners med fyra av dessa planerade för Europa, och man kommer ha behov av en kapacitet på över 200 gigawattimmar (GWh). Laddstationer kommer behövas och där samarbetar man med Shell för att ge kunder tillgång till över 30 000 stationer i Europa, Nordamerika och Kina till 2025.

Därtill utvecklar Mercedes en ny modell kallad Vision EQXX – en elbil med räckvidd på över 100 mil som beräknas ha världspremiär under 2022. Till produktionen tar man hjälp av experter från företagets minst sagt framgångsrika Formel 1-team, något man även planerar att göra till sina kommande prestandamodeller

– Skiftet till elbilar tilltar alltmer – speciellt i lyxsegmentet där Mercedes-Benz hör hemma. Brytpunkten närmar sig och vi kommer att vara redo när marknaden skiftar till enbart elektriskt vid årtiondets slut. Jag är övertygad om att vi kommer vara framgångsrika i denna spännande, nya era, säger Ola Källenius.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!