Saab Youngman Pang Da Foto: Charlie Magee Photography

Miljarder till Saab

De nya kinesiska ägarna Pang Da och Youngman vill satsa drygt sex miljarder kronor i Saab Automobile under en tvåårsperiod. 2014 ska Saab Automobile vara lönsamt och 2017 är siktet inställt på att bygga 205 000 bilar.

Vänersborgs tingsrätt höll under måndagen ett borgenärssammanträde där Saab presenterade sin nya affärsplan. Nya modeller står på listan, men mer omgående planerar Saab att se över sin organisation för att se var man kan göra nerskärningarna i personalstyrkan som ska bantas med 500 jobb.

 Totalt ska de nya ägarna Youngman och Pang Da som tillsammans äger 100 procent av Saab (delat 60/40 mellan de två parterna) satsa 610 miljoner euro, motsvarande cirka sex miljarder kronor samt att 63 miljoner euro, motsvarande cirka 600 miljoner kronor, tas ut från EIB-krediten.

 De röda siffrorna för 2012 och 2013 väntas bli svarta redan till 2014. Dels ska dessa siffror trixas fram genom ett sparpaket á en miljard kronor. För att säkerställa sparmålet räknar man med att behöva banta personalstyrkan med 500 jobb.

 Det gäller framför allt ersättaren till 9-3-modellen som gått ett antal år över tiden sett i bilmodellers vanliga livscykler. Den nuvarande modellen introducerades 2002 vilket betyder att den snart är tio år gammal. Enligt Saab kommer 9-3 utöver sedan- och kombiversion även erbjudas i fastback- och cabrioletversion.

 Sedan tidigare står Saab med sin stora 9-5 som bara väntar på delar från underleverantörer innan tillverkningen kan dra i gång.

 Underleverantörerna väntas få sitt tack vare två av miljarderna som satsas i att få i gång fabriken igen. Resten av pengarna ska läggas på att få fram nya bilmodeller. Modellen som närmast planeras för ritbordet är en mindre modell som Saab kallar ”Compact-bilen” som kommer få heta 9-1 eller 9-2.

 Tanken är att 35-55 000 bilar ska säljas under 2012 och till året efter hoppas Saab att mellan 78-86 000 bilar ska få heta Saab. Till 2017 tänker man att 205 000 bilar är en rimlig målsättning. Pang Das vd Pang Qingnian berättar för Sveriges Radio via en tolk att de nya ägarna tänker behålla tillverkningen i Trollhättan, och att man ser investeringen som bortkastad om man inte skulle göra det.

För att återetablera märket på marknaden tänker Saab genomföra en rad kampanjer riktade mot privatkunder, återförsäljare samt tjänstebils- och leasingföretag.Enligt rekonstruktionsplanen hoppas Saab att man ska kunna få ut en tredjedel av sina bilar på den kinesiska marknaden och de resterande två tredjedelarna ska främst gå till Saabs av hävd etablerade marknader Sverige, Storbritannien och USA. För Sveriges och Storbritanniens del är 9-5 SportCombi av yttersta vikt för att få tillbaka kunderna till märket.

Nu hänger Saabs öde på att samtliga parter från kinesiska NDRC, EIB, Riksgälden samt Saabs tidigare ägare General Motors säger ja till att affären ska få genomföras.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!