Nevs kan säljas till kinesiskt konsortium

Nevs, som köpte upp Saabs tillgångar efter att företaget gått i konkurs, kan nu själva vara på väg att säljas. Enligt uppgifter till Reuters kan nu Nevs vara på väg att förvaltas av statligt uppbackade konsortium baserade i Kina.

Tidigare denna månad meddelade Nevs att man varslar 300 anställda på fabriken i Trollhättan. Anledningen som gavs till varslingen var att man ”vill arbeta med framtidens mobilitet” – men många misstänker att det snarare rörde sig om ekonomiska orsaker. Nevs ägare Evergrande har dragit med stora finansiella besvär den senaste tiden och företaget är numera hårt skuldsatt.

Nu rapporterar Reuters att Evergrande-gruppen är intresserade av att sälja Nevs för att få in intäkter och därmed lindra koncernens monetära kris. Evergrande är ett av de största fastighetsföretagen och bostadsutvecklarna i Kina, men har de senaste åren fått rekordmånga stämningsansökningar inlämnade mot bolaget.

Detta har inneburit att Evergrande nu söker efter kapital för att kunna betala av delar av den skuld företaget innehar. En skuld som lär överstiga 870 miljarder kronor. Evergrande sägs nu vilja sälja av fordonsverksamheten i företaget, vilket inkluderar Nevs som man köpte loss fullständigt 2020 efter att ha förvärvat 51 procent av bolaget året dessförinnan. 

Reuters skriver att Evergrande nu är i samtal med smartphone-tillverkaren Xiaomi och statligt uppbackade investeringsfirmor från Shenzhen om att sälja 65 procent av Nevs. Xiaomi vill – likt andra techföretag med säte i Asien – satsa på en framtid som elbilsutvecklare och ska se detta som en ypperlig möjlighet. 

Evergrande hade tidigare en ambition om att bli världens största tillverkare av elektriska bilar. Utöver Nevs investerade företaget i amerikanska Faraday Future, batteritillverkaren Cenat, svenska supersportsbilsmärket Koenigsegg och startade ett nytt elbilsföretag kallat Hengchi. Nevs har, trots tidigare rapporter om startklara bilar i hamn, ännu inte rullat ut någon bil från fabriken.

Om det blir någon affär och om de nya investerarna då slutligen gör verklighet av en eldriven Saab 9-3 återstår att se.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!