NFL väljer Hyundai som huvudsponsor i stället för General Motors

National Football League, eller NFL, är något av det mest amerikanska som finns. Men de kommande fyra åren kommer inte amerikanska GM att vara huvudsponsor.

De asiatiska och då framför allt de sydkoreanska biltillverkaren roffar åt sig allt mer av de stora sporterna i världen. Kia och Hyundai är huvudsponsor till FIFA:s fotbollsvärldsmästerskap och Nissan sponsrar UEFA:s europeiska finrumsturnering Champions League.

Nu har Hyundai roffat åt sig ännu en stor sport, denna gång en typisk amerikansk, nämligen NFL.

Den amerikanska proffsligan i amerikansk fotboll har sedan 2001 sponsrats av General Motors, men GM är sedan i år inte längre med. I stället för en annan amerikansk biltillverkare föll alltså valet på en sydkoreansk.

GM:s sponsoravtal kostade dem 25 miljoner dollar om året, men enligt uppgifter kostade sponsorskapet, med allt inräknat, omkring 150 miljoner dollar årligen. Inga småpengar, 1,25 miljarder kronor.

Vad det kommer att kosta Hyundai är okänt, men liknande belopp som GM fick betala är inte osannolikt.

Hyundais sponsoravtal med NFL sträcker sig fyra år fram i tiden med start denna säsong.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!