Foto: Copyright 2013

Nissan nära att lägga ned Infiniti

Nissan satsar just nu stort på sitt premiummärke Infiniti men så har det inte alltid varit. En hög Nissan-chef avslöjar nu att man var nära att avveckla Infiniti-märket.

På bilsalongen i Detroit visade Infiniti nya mellanklassmodellen Q50 som innebär en rejäl satsning för märket som kämpar för att utmana BMW och Lexus. Infiniti har inte varit samma succé för sitt moderföretag Nissan som Lexus har varit för Toyota och i en intervju med Wards Auto avslöjar Nissans vice vd Andy Palmer att högste chefen Carlos Ghosn var nära att lägga ned Infiniti.

 Vid ett möte ska Ghosn ha sagt att Nissan inte behöver Infiniti och att han la över frågan på Palmer som fick göra som han ville med premiummärket. Enligt Palmer har Infinitis problem alltid varit att bilarna byggs och säljs i samma anda som de billigare Nissan-bilarna och att man borde ta efter Audi som mycket framgångsrikt har lyckats särskilja sig från sin ägare Volkswagen. Och det var just därför man i juni förra året valde att värva Audis USA-chef Johan de Nysschen för att leda Infiniti. En av de första sakerna de Nysschen gjorde var att ta avstånd från det gamla försäljningsmålet som sade att Infiniti skulle sälja minst 500 000 bilar senast år 2016. Under 2012 sålde Infiniti inte mer än 200 000 bilar världen över. Under de Nysschens ledning ska Infiniti fokuser mindre på kvantitet och mer på kvalitet, sägs det.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!