Nissan UEFA Champions League

Nissan sponsrar Champions League

Ford hoppar av och Nissan hoppar på. Vi syftar förstås på det enorma skyltfönster som Champions League innebär för företag.

Vill man se fotboll av högsta klass är det UEFA Champions League man ska följa. Där spelar de bästa klubbarna i Europa. Den klubb som senast fick lyfta den 7,5 kilo tunga CL-pokalen var Bayern München som slog Borussia Dortmund med 2-1 i finalen 25 maj förra året.

UEFA Champions League har omkring fyra miljarder tittare varje säsong. Förra årets final nådde 150 miljoner TV-tittare i över 200 länder som efter beräkningar blev en räckvidd på 360 miljoner människor.

Med tanke på hur många som tittar på europeiska Champions League-fotbollen är turneringen ett skyltfönster av enorm storlek. Det har Ford dragit nytta av. Under 22 år har de varit en av Champions League-fotbollens huvudsponser, men nu är det slut med det.

In kliver i stället Nissan Motor Company som har tecknat ett fyraårigt sponsoravtal med UEFA Champions League. Vad avtalat är värt finns det inga uppgifter på men nuvarande sponsorpaket ligger på omkring en halv miljard kronor per säsong. Om dessa belopp kan appliceras även på Nissans sponsoravtal handlar det alltså om två miljarder kronor, eller strax därunder, för att synas på fotbollsplanerna och i TV-apparaterna från och med säsong 2014/2015 till och med säsong 2017/2018.

Som officiell partner kommer Nissan att ha omfattande rättigheter när det gäller matcher, träningar, innehåll, media, VIP-verksamhet, evenemang liksom till finalen.

– Spännande innovationer är precis vad Nissan sysslar med, och som partner till UEFA tittar vi på nya vägar för att ta UEFA Champions League-upplevelsen ännu ett steg. Europas mest prestigefyllda fotbollsevenemang kommer att bli en viktig, globalt plattform för Nissan och vår målsättning är att visa fans runt om i världen hur spännande både fotboll och våra bilar är. Bakom båda dessa ligger nämligen helt fantastiska människor som brinner för det de sysslar med, säger Roel de Vries som är Corporate Vice President och Global Head of Marketing and Communications på Nissan.

UEFA säger sig också vara mycket glada över att få in världens fjärde största biltillverkare (tillsammans med allianspartnern Renault) som huvudsponsor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!