Foto: Volvo Cars

Nu ska Volvo äntligen få fart på prenumerationerna

Fem miljoner kunder på fem år. Så ska Volvo utveckla prenumerationstjänsten Care by Volvo. De som ska lyckas är ett gäng som inte vet något alls bilbranschen.

Volvos prenumerationstjänst Care by Volvo har redan hunnit att fylla tre år. Målsättningen är att få fler att välja att prenumerera på en Volvo, att locka till sig yngre bilanvändare och att möta konkurrensen från uthyrningsföretag och bildelningstjänster.

Hittills har det gått – sådär.

Care by Volvo-programmet inleddes i samband med att Volvo Cars presenterade sin lilla suv XC40. Inledningsvis var det också bara den enda modellen som ingick i programmet på flera marknader.

Men Volvo har slipat på sitt erbjudande. I Tyskland, Nederländerna, Norge och USA erbjuds nu även XC60 och S60. Volvo har renodlat modellprogrammet och försökt att minska antalet val för kunderna. XC60 erbjuds som Momentum eller R-Design, XC40 enbart som Momentum och S60 bara som R-Design. I stället för att bara erbjuda två- eller treårsperioder har Volvo provat med en månads testperiod och även med tremånaders tillsvidareprenumeration.

Det har fått fart på försäljningen av prenumerationer med bland annat 2 000 nya kunder i Tyskland förra året. Volvo har också lyckats med målsättningen att hitta yngre kunder och når nu fler i ålderskategorin 40 år än tidigare.

– Det är bra för de kommer att använda en bil under en längre tid framöver, säger Volvos chef för Care by Volvo och all onlineförsäljning, Patrik Illerstig, till Automotive News.

Volvos aktuella Care by Volvo-erbjudanden i Sverige. Foto: Volvo Cars

Illerstig värvades till Volvo från finansbolaget Qliro och Illerstig tillhör de inom avdelningen som tidigare inte arbetat alls inom bilbranschen och kan, enligt Volvo Cars försäljningschef Lex Kerssemakers, ”inte kan ett skvatt om bilbranschen”.

Nu är Volvo långt ifrån ensamma om att erbjuda bilar på prenumeration. Bara i Tyskland finns totalt 15 olika företag med samma affärsidé. Startupföretag som Cluno och traditionella biluthyrare som Sixt konkurrerar med etablerade biltillverkare.

Enligt Illerstig kommer erbjudandena att följa kundernas önskemål. Om färre vill äga sin bil, om färre och färre vill binda sig på långa leasingavtal så kommer tillverkarna att erbjuda korta prenumerationer.

Prenumerationstjänsten är också ett sätt att snabbt få ut nya modeller på marknaden och få kunderna att testa nya tekniker. Hybrider och elbilar kan pressas ut till prenumeranter. I Norge erbjuder till exempel Volvo bara XC40 laddhybrid och senare XC40 elbil till sina prenumerationskunder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr