Foto: Kia

Ny logotyp och slogan för Kia

Den koreanska biltillverkaren Kia presenterar en ny logotyp, en ny slogan och nya riktlinjer.

Den sydkoreanska biltillverkaren Kia har presenterat en ny logotyp som ska lyfta fram grundstenar som symmetri, rytm och stigning. Enligt Kia själva ska logotypen ”efterlikna en handskriven signatur och den rytmiska, obrutna linjen ska förmedla en känsla av inspiration. Symmetrin visar förtroende och den uppåtgående karaktären i logotypen visar på Kias ambitioner för varumärket och erbjudandet till kunderna.”

Foto: Kia

– Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation, säger Ho Sung Song, vd för Kia. Bilindustrin befinner sig just nu i en snabb transformation, och Kia är proaktivt i omställningen. Den nya logotypen representerar Kias önskan om att inspirera kunder i deras föränderliga mobilitetsbehov.

Med logotypen följer en ny slogan, Movement that inspires, som pekar ut riktningen för varumärket. Mer om tillverkarens strategi kommer den 15 januari.

Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT 

Den nya logotypen är en del av tillverkarens Plan S som presenterades för ett år sedan. En satsning på 250 miljarder kronor som bland annat ska ge elva nya elbilsmodeller och få Kia att nå en försäljning på 500 000 elbilar och en miljon laddhybrider före 2026. Säljmålen gäller globalt men utan att världens största bilmarknad, Kina, räknas in.

Hyundais och Kias nya plattform för elbilar presenterad  

Huruvida satsningen skriver in sig i historieböckerna återstår att se men det har i alla fall redan logotypen gjort. 303 drönare skapade ett fyrverkeri som formade logotypen över staden Incheon – ett nytt Guinnessrekord.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!