Nytt Saab-avtal klart

Sent i fredags kväll blev ett nytt avtal klart, rapporterar flera medier, men först nu presenteras det i sin helhet. Det nya avtalet ska blidka GM och innebär bland annat att Victor Muller kvarstår som delägare och att bilhandlaren Pang Da inte får någon aktiepost.

I det avtal som presenterades för några veckor sedan, och som avslogs av General Motors, var planen att kinesiska intressen i form av biltillverkaren Youngman och bilhandlaren Pang Da skulle ta över hela Saab Automobile. Som det ser ut nu kommer den sistnämnda inte att få någon andel i biltillverkaren.

Det nya avtalet, som snickrats ihop av representanter för Youngman och Saabs vd och ägare Victor Muller, ska vara byggt för att blidka GM:s krav. En första skillnad är att ägarskapet som diskuteras gäller ägarbolaget Swedish Automobile NV och inte själva Saab Automobile. Billtillverkaren Youngman backar rejält i sitt anspråk på ägarandel, och tar enligt det nya avtalet endast 20 procent av ägandet.

Bilhandlaren Pang Da är helt borta ur det nya upplägget. Det har spekulerats i att Pang Da inte har haft de ekonomiska resurser som krävts, och i det nya avtalet tas i stället en nästan 30-procentig ägarandel av Bank of China. Det innebär att lite drygt hälften av aktierna i Swedish Automobile kommer behållas av nuvarande ägarskap, med Victor Muller som storägare.

Upplägget innehåller, förutom det förändrade ägarskapet, även skrivelser som påbjuder de nya delägarna att lösa Saabs lån med Europeiska Investeringsbanken, EIB, vilket innebär att varken EIB eller Riksgälden (som satt säkerheten för lånet) behöver ge sitt godkännande till den nya planen. Två hinder återstår dock, dels att se ifall General Motors kommer att godkänna den nya planen, och dels ett godkännande från kinesiska supermyndigheten NDRC.

Uppdatering måndag 5 december

Enligt uppgifter som kommit i dag dementerar Saabs ägare och vd Victor Muller att det är Bank of China som få den knappt 30-procentiga ägarandelen enligt det nya upplägget. Officiella pressmeddelanden talar i stället om "en bank i Kina". 

Samtidigt kommer uppgifter om att bland annat Saab Automobiles rekonstruktör Guy Lofalk inte varit positivt inställd till det nya avtalet, utan istället drivit på för ett helkinesiskt ägarskap, rapporterar TTELA. 

Oavsett vad gäller den frågan ska det nya avtalet nu alltså ligga på GM:s bord.   

Vi återkommer när nya uppgifter finns.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!