Foto: Axel Wierdemann

Opels vd vill slippa kopplingar till Chevrolet

Opels nye vd Karl-Thomas Neumann är bekymrad över hur hans Opel kopplas samman med Chevrolet. Neumann vill att de två GM-märkena ska särskiljas mer och att Opel ska bli mer premium.

Opels vd sedan mars i år, Karl-Thomas Neumann, vill att Opel och Chevrolet ska tillåtas att utvecklas mer individuellt i Europa. Det säger han i en intervju med Automotive News Europe.

 – För att bättre nå ut till våra målgrupper måste vi särskilja märkena från varandra på ett tydligare sätt. Vi jobbar på det och det finns en hel del utrymme för att förbättra marknadsplaceringen av Opel och Chevrolet.

 Även storchefen, GM:s vd Dan Akerson, har uttryckt oro över läget i Europa. Tidigare i månaden uttalade sig Akerson mycket kritiskt mot hur Opel och Chevrolet sköts på den europeiska marknaden och flaggade för att en stor strategisk omvandling är planerad. Förhållandet mellan Opel och Chevrolet påminner Akerson om det gamla GM där flera olika märken kannibaliserade på varandra i USA.

 –Någonting måste hända. Just nu är det alldeles för mycket konflikt och förvirring, sade Akerson till Automotive News Europe.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!