Pengaregn över Saabs konkursbo

Youngman, som i somras försökte köpa Saab Automobile gör ett nytt försök att komma över den fallne biltillverkaren. Och miljarderna verkar komma att hagla över både konkursboet som tekniken man vill utveckla.

Fem miljarder kronor uppges kinesiska Youngman vara beredda att betala för att få komma över konkursboet uppger en källa till Dagens Industri. Tanken är att Youngmans ordförande kommer till Sverige för att lägga fram budet inför konkursförvaltarna på advokatfirmorna Delphi och Wistrand nästa vecka. 

 Den saftiga summan lär avskräcka de flesta andra spekulanterna på konkursboet, men inget officiellt har blivit sagt kring budet. Troligtvis krävs ännu fler miljardsatsningar för att få det nya Saab, som inte kommer få bära namnet Saab, att flyta. Detta är Youngman medvetna om samtidigt som man vill betala av samtliga 800 underleverantörer som fortfarande väntar på sina uteblivna pengar från Saab Automobile.

 – Tanken är att komma igång med produktionen av Saab 9-3 i Trollhättan 15 veckor efter att ett avtal undertecknats med konkursförvaltarna, säger Dagens Industris källa.

 Den som minns turerna minns även att det till sist var bland annat General Motors nej till affären som fick den att spricka. Men enligt den nya planen kommer Youngman att ersätta de delar som tidigare varit GM-teknik med delar från andra leverantörer. 

 – Det gäller växellådor och motorer. Vilka dessa nya leverantörer är kan inte avslöjas i detta läge. Övriga komponenter som är relaterade till GM kommer att levereras från nya underleverantörer utan anknytning till GM.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!