Polisrazzia mot Renault – misstänkt avgasfusk får aktien att rasa

Fransk polis har under torsdagen genomfört ett större tillslag mot Renault som misstänks för fusk med avgaser och utsläpp. Marknaden reagerade genast och företagets aktie sjönk med över 20 procent.

Statliga bedrägeriutredare har tillsammans med polis slagit till mot Renaults huvudkontor samt två andra kontor i Frankrike. Tillslaget är ett resultat av de motor- och utsläppstester som franska regeringen med miljöminister Ségolène Royal initierade efter att Volkswagen avslöjats ha fuskat med utsläppen från dieselbilar under många år. För Renaults del ska fyra modeller ha testats i slutet av förra året och ytterligare 21 modeller står på tur.

Vad utredarna och polisen har beslagtagit är okänt, och inte heller Renault vill uppge vad de har fått lämna ifrån sig. Däremot har Renault uttalat sig epostledes om att de samarbetar fullt ut.

Av de modeller som kvarstår att testa sägs det enligt tjänstemän med insyn inte vara troligt att någon manipulerande mjukvara à la Volkswagen hittas. Renault kallar det för goda nyheter.

Om och vad som har hittats i de fyra första testade modellerna vet vi inte, och de statliga utredarna vill inte heller avslöja något i dagsläget.

Renault anklagades i slutet av förra året för avgasmanipulation av tyska DUH som hade uppmätt väldigt höga NOx-nivåer från en dieseldriven Renault Espace. Då slog Renault med bestämdhet ifrån sig anklagelserna och kallade testförfarandet för ogiltigt.

Dagens razzia mot Renault fick företagets aktie att rasa på börsen – minus 23 procent rapporteras det om.

I samma veva som informationen om tillslagen mot Renault skickade franska konkurrenterna PSA (Peugeot-Citroën) ut ett pressmeddelande om att inga oegentligheter gick att finna hos dem efter de utförda testerna som franska staten ligger bakom.

Pressmeddelande från Renault

Efter offentliggörandet av EPA i USA att det finns en programvara installerad i bilar hos en ledande biltillverkare som ger missvisande utsläppsvärden vid test, har en oberoende teknisk kommittee inrättats av den franska regeringen. Denna oberoende tekniska kommittee skall säkerställa att de franska tillverkarna inte har utrustat sina fordon med liknande programvaror.

UTAC testar i samband med detta för närvarande 100 fordon i trafik inklusive 25 Renaultbilar, vilket speglar marknadsandelen för Renault i Frankrike.

I slutet av december 2015 testades 11 fordon varav fyra Renaultbilar, som sedan ledde till att franska myndigheter inledde en dialog med Renaults ingenjörer.

Miljöministeriet i franska regeringen menar att dessa tester visat att man inte hittat någon utrustning/programvara på Renaults fordon som skulle ange falska värden, vilket är goda nyheter för Renault.

De tester som görs kan i stället användas för förbättringar och Renaultgruppen kommer presentera en plan som syftar till att stärka energiprestandan i bilarna.

Parallellt beslutade DGCCRF att genomföra ytterligare en undersökning på plats som syftar till att slutgiltigt godkänna den inledande analysen som gjorts av den oberoende tekniska kommissionen. DGCCRF var hos Renault Lardy Technical Center och Guyancourt Technocentre i Paris.

Renault samarbetar fullt ut i arbetet tillsammans med kommissionen och de övriga undersökningar som beslutats av Ekonomiministeriet.

Efter succéen med COP21 (klimatkonferensen i Paris där Renault deltog med elbilar) kommer Renault att skynda på arbetet med att hitta industriella lösningar som är användbara för att skydda och bevara planeten.

Renaultgruppen är redan topp tre (1:a 2013, 2:a 2014) när det gäller förbättringsprogram för CO2-utsläppen. Under tre års tid har Renaultgruppen effektivt reducerat koldioxid-utsläppen på sina fordon med 10 %.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!