Porsche redovisar stark försäljningsökning

Porsche går i rakt motsatt riktning gentemot de flesta av Europas biltillverkare när de redovisar en rejäl försäljningsökning för årets nio första månader. I Stuttgart finns ingen finanskris.

Mycket har hänt inom Porsche de senaste åren. I mitten av 2000-talet fick sportbilsmärkets dåvarande chef Wendelin Wiedeking vad som närmast kan beskrivas som storhetsvansinne och beslutade sig för att köpa upp Volkswagen. När finanskrisen några år senare slog till med full kraft stod de plötsligt tungt skuldsatta och Volkswagen bestämde sig för att slå tillbaka. Då var det i stället de som själva köpte upp Porsche, och i dag är Porsche helt implementerat i den gigantiska VAG-familjen.

 Porsche har dock inte lidit nämnvärd skada av affären, speciellt inte då de under årets nio första månader kan redovisa en försäljningsökning på hela 20,2 procent till 103 245 bilar. Vinsten under samma period uppgick till hela 1,88 miljarder euro.

 Främst är det nya generationens 911 som bidrar till ökningen, jämfört med samma period förra året har den sålt närmare 40 procent bättre. Både Cayenne och Panamera står dock fortsatt populära med försäljningsökningar på 25 respektive 16 procent.

 USA är med en hårsmån fortfarande Porsches enskilt största marknad med 24 982 sålda bilar, (22,1 procent ökning), men hack i häl ligger Kina med en procentuellt större ökning (35,4 procent) där det såldes 24 859 bilar under perioden. Mest överraskande är kanske dock att även den europeiska marknaden stod för en stabil ökning på drygt tretton procent.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!