Foto: JEANBRICE

PSA: Peugeot ska bli mer premium

Peugeot och Citroën har det inte lätt just nu, de totala förlusterna under 2012 uppgick till nästan 45 miljarder kronor. I planen för att vända förlust till vinst ingår att höja Peugeots status.

I veckan presenterade PSA-koncernen sin största förlust genom tiderna. Under 2012 uppgick Peugeots och Citroëns samlade förluster till 5 miljarder euro, motsvarande cirka 45 miljarder kronor. Den rekordstora förlusten beror delvis på stora nedskrivningar men också på att PSA tappade 17 procent av sin försäljning, från drygt 3,5 miljoner bilar 2011 till knappt 3 miljoner 2012.

 PSA:s vd Philippe Varin är övertygad om hur man ska vända den negativa trenden. Vid en presskonferens berättade Varin att man ska arbeta för att höja Peugeots status. Peugeot ska närma sig premiummärkena och bilarna som ska leda offensiven är kommande 208 GTI och 2008. Samtidigt ska Citroën inte flyttas ned på statustrappan, enligt Varin. Analytiker som Automotive News Europe tror dock att det kommer bli svårt och ta lång tid för PSA att förändra Peugeots image, och nog kan det tyckas märkligt att man väljer att satsa på Peugeot när man tidigare har försökt göra samma sak med Citroën genom nylanseringen av DS-namnet.

 Enligt Varin har PSA redan genomdrivit besparingsåtgärder som är värda 10,5 miljarder kronor och man ligger därmed långt före målet på 9 miljarder i besparingar. PSA är den biltillverkare som har drabbats hårdast av nedgången i den europeiska bilförsäljningen och man planerar att säga upp drygt 11 000 anställda i samband med att man stänger en av sina fabriker. Efter att ha genomfört stora nedskärningar och förnyat modellutbudet räknar PSA med att nå break-even 2014 och gå med vinst 2015.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!