Frankrikes största och Europas näst största bilverkare planerar att avskeda 6 000 anställda till följd av ett nytt sparpaket på 800 miljoner euro. Samtidigt planerar man att satsa på den växande brasilianska marknaden, där man vill öka tillverkningstakten från dagens 280 000 bilar till 400 000 bilar 2015, uppger PSA-gruppens latinamerikanske chef Carlos Gomes.
De 6 000 jobben som försvinner i Europa beror på PSA-gruppens minskade vinst och försäljningssiffror, som sett till marknadsandelar tappat två procent i Europa. Sparpaketet på 800 miljoner euro, delas upp i 400 miljoner i sänkta inköpskostnader och 400 miljoner euro i sänkta fasta kostnader.
– Konkurrensen har blivit svårare på grund av en hårdare prispress som har intensifierats sedan september samt en lägre efterfrågan i södra Europa, säger PSA-gruppen i ett pressmeddelande kring deras delårsrapport för tredje kvartalet 2011.
Peugeot räknar med att gå back 250 miljoner euro för hela 2011, mycket på grund av jordbävningen i Japan, samt att priset på råvaror gått upp väsentligt. Den instabila marknaden i Europa spås bli bättre, men de växande marknaderna i Kina, Latinamerika och Ryssland kommer under samma period öka med sju, sex respektive 30 procent under samma period, uppger CNN.
PSA-gruppen har tidigare i år dragit ner produktionen i sin fabrik i Slovakien, och Philippe Varin flaggade i en intervju med Financial Times förra månaden för att man planerar produktionen efter den långsammare försäljningen.
Enligt PSA-gruppens delårsrapport kommer både Peugeot och Citroën gå från sitt tidigare huvudsegment med små billiga bilar till att utmana premiumbilar med bland annat Citroëns DS-serie och Peugeot 508, 3008 och RCZ.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.