PSA stänger fabrik och sparkar 14 000

Den ekonomiska krisen i Sydeuropa har drabbat franska PSA-koncernen, med Peugeot och Citroën, hårt. För att råda bot på de röda sifforna stänger man nu fabriken i Aulnay utanför Paris, och sparkar hela 14 000 anställda!

Den ekonomiska krisen i Europa, och följande nedgång i nybilsförsäljning, börjar nu påverka bilindustrin på allvar. Både Peugeot och Fiat, som har länder som Italien och Spanien bland sina huvudmarknader, har drabbats av stora försäljningnedgångar och förluster. Peugeot räknar med att marknaden viker med hela åtta procent i år, och nu väljer man alltså att ta i med hårdhandskarna för att minska förlusterna.

PSA-koncernen, med Peugeot och Citroën, gör månatliga förluster på omkring 200 miljoner euro. För att stoppa pengarullningen väljer man nu alltså att stänga fabriken i Aulnay utanför Paris, och minska personalstyrkan med hela 14 000 medarbetare (varav 8 000 varslats nu, och 6 000 sedan tidigare). "Vi kan inte fortsätta verksamheten med halvfulla fabriker", förklarade PSA-chefen Philippe Varin i en intervju med franska TV-stationen TF1.

Det är inte första gången som Aulnay-fabriken hamnat i skottgluggen för ekonomiska problem. Fabriken byggdes av Citroën i början av 1970-talet för produktion av nya storbilen CX. Investeringskostnaderna överskred dock kalkylerna och bidrog, tillsammans med ett misslyckat wankelmotorprojekt med NSU (minns GS Birotor), till att Citroën försattes i konkurs och fick övertas av Peugeot. När nu Aulnay-fabriken stängs blir det den första franska bilfabriken att läggas ned på två decennier.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!