Ungefär vid den här tiden i fjol kom den franska biljätten PSA, Peugeot-Citroën, med beskedet att fabriken i Aulnay utanför Paris måste läggas ned och att 14 000 anställda varslas på grund av de båda bilmärkenas svåra ekonomiska läge. Det är med andra ord dystert på hemmamarknaden men i Kina är läget snarare det omvända, i veckan öppnar PSA en ny fabrik i Wuhan.
Fabriken är den tredje i ordningen för PSA i Kina och samägs med Dongfeng Motor. I Wuhan ska syskonsedanerna Citroën C-Elysée och Peugeot 301 byggas och med hjälp av den nya fabriken vill PSA öka sin försäljning i Kina med två tredjedelar till omkring 750 000 bilar årligen senast 2015.
Den nya fabriken i Kina kan måhända sticka i ögonen på europeiska bilarbetare men enligt branschbedömare är det avgörande för PSA att man minskar sitt beroende av den europeiska marknaden. Den europeiska bilförsäljningen i maj var lägre än den varit de senaste 20 åren och särskilt drabbade av nedgången är PSA, Renault, Fiat och GM. Kina beräknas passera Frankrike som PSA:s största marknad år 2015.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.