Rapport: ”Kina fortfarande tio år från konkurrenskraft”

Många europeiska biltillverkare har fruktat den dag då Kinas stora bilindustri når en konkurrenskraftig nivå. Nu hävdar dock en amerikansk rapport att det dröjer i alla fall tio år till.

Amerikanska undersökningsföretaget Bernstein Report, som många av Wall Street-företagen använder för research och analyser, har tagit sig an den kinesiska bilindustrin. Resultatet har blivit en rapport på över 200 sidor och publicerats av amerikanska branschtidningen The Truth About Cars. Bernstein har bland annat köpt in ett par kinesiska bilar, importerat till Europa och monterat isär dem. Dessutom har man analyserat och genomfört intervjuer med ledare för över 40 av de större kinesiska bilföretagen – bland annat SAIC, Geely, Brilliance och Great Wall (som ju nu kommer till Sverige). Konklusionen har blivit att Kinas bilindustri fortfarande är tämligen långt från att utgöra något reellt hot mot Europa, USA, Japan och Sydkorea. Enligt rapporten är den dag då kinesiska bilar utgör en global konkurrensfaktor i alla fall tio år bort.

Mycket av det som den kinesiska bilindustrin gör rätt kan härledas till utländska experter och konsulter, menar rapporten. Intervjuer från ingenjörsfirmor är särskilt grovhuggna mot industrin – personer i ledande befattning är till största delen tillsatta politiskt, ur kommunistpartiets led, och ingenjörer framställs ofta av ledningen som inkompetenta. Att ta genvägar i utvecklingsarbetet ses som en livsstil, menar rapporten. ”Ett misstag är bara ett misstag om någon upptäcker det”, sägs i en intervju.

Dessutom är många av de modeller som kinesisk bilindustri utvecklat under senare tid i princip kopior av andra, utländska, bilmodeller. Främst verkar Toyota Corolla vara populär som mall att utgå från, för att sedan ”utveckla baklänges”. De flesta nyckelkomponenter och dimensioner av betydelse ska vara identiska, och vissa av intervjupersonerna betvivlar att kinesisk industri över huvudtaget har kapacitet att utveckla nya bilmodeller från scratch hävdar rapporten. Många använder Volkswagen som riktmärke, men når inte fram på grund av företagskulturen.

Men kanske är det inte en slump att det är just från USA rapporten kommer, amerikanerna är ju av tradition skeptiskt inställda till Kina, och nog har vi hört liknande prat om japanska bilar på 1970-talet och koreanska bilar på 1980- och 1990-talet. Rapporten avslutas dock med att man trots allt konstaterar att utvecklingen går framåt snabbt. Bernstein jämför två generationer av Great Wall-modeller (H5 och H6), och menar att den utveckling som skett mellan de två generationerna motsvarar flera modellcykler hos traditionella biltillverkare. Och i det stora sammanhanget är ändå tio år en kort tid att ta in försprånget. Det tog trots allt omkring den dubbla tiden för både Japan och Sydkorea.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!