1 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: OLIVIER MARTIN GAMBIER / Renault Group

Renault utvecklar Alpine med hjälp av F1 och Lotus

Det blir Geely-ägda Lotus som ska hjälpa Renault att få fart på sportbilsmärket Alpine. Tre nya elbilar planeras för Alpine som marknadsförs via Formel 1. Varumärket får också tillgång till fler återförsäljare inom Renault-koncernen. Nya Renault-chefen Luca de Meo ska också bygga om bilmärkena Renault och Dacia i grunden.

En helt ny strategi för Renault. Dacia och Alpine som bygger på färre men större och dyrare bilar. Det var beskedet när Renaults nya vd Luca de Meo höll en större pressträff. 

För Alpine betyder bantningen och kostnadsbesparingen inom Renault en utökning av modellprogrammet. Två nya elbilar ska byggas på de två nya plattformarna för B- respektive C-segment som utvecklats gemensamt av Renault och Nissan.

En tredje elbil, som ska ersätta dagens A110 när den sålt färdigt framåt 2025, ska utvecklas och byggas tillsammans med Geely-ägda Lotus. Därmed kan den elbilen komma att byggas på Geelys nya elbilsplattform SEA.

F1-teamet byter namn

Satsningen på Alpine ska marknadsföras med hjälp av formel 1 där gamla Renault-stallet byter namn till Alpine. Enligt Luca de Meo ska Alpine få tillgång till betydligt fler återförsäljare och enligt Renault-chefen finns potential att öka försäljningen 10-20 gånger jämfört med i dag. Senast 2025 ska Alpine bidra med vinst till koncernen.

För Dacia betyder den nya strategin färre modeller och plattformar. Dacia och Lada ska ha ett modellprogram med 11 bilar, jämfört med dagens 18, och alla ska byggas på en och samma plattform, jämfört med fyra i dag. 

Motsvarande besparing görs också hos Renault som ska använda totalt tre plattformar. Enligt Luca de Meo kommer Renault att använda teknik som till 80 procent är samma som koncernsyskonen Nissan och Mitsubishi. Men de Meos nyinstallerade designavdelning ska modernisera designen ordentligt. Renault ska satsa på fler suvar och crossovers och framför allt fler större modeller. 

En ny Renault 5

Under pressträffen visade Luca de Meo sitt allra första bilprojekt sedan han tillträdde som vd förra sommaren. En elbil med det klassiska namnet Renault 5 ska stå klar inom några år och med ett pris som dagens Renault-kunder har råd med. 

Luca de Meo fick många frågor om arbetstillfällen i koncernens olika fabriker. Enligt vd:n väntar det stora kostnadsbesparingar för teknik och utveckling men inga större personalnedskärningar. I stället vill Luca de Meo att Renault börjar tjäna mer pengar på varje byggd bil och skapar nya affärsmöjligheter.

de Meo ser framför allt möjligheter inom bildelning, datalagring och energilagring. Renault ska inleda processen med att gå från renodlat bilföretag till ett teknikföretag med flera olika tjänster och produkter.

– Bilvärlden förändas och med den här strategin har vi valt att vara med i och driva den förändringen, förklarade Luca de Meo.

Från fyra till tre miljoner bilar

Kostnadsbesparingarna uppgår till hela 25 miljarder före 2023 och Luca de Meo vill se en lönsamhetsgrad på minst fem procent om två år. de Meo kritiserade den förre vd:n Carlos Ghosn satsning på ökad försäljning.

– Vi växte och blev större men inte bättre, förklarade Luca de Meo som också gav ett besked till oroliga Renault-handlare som får räkna med färre sålda bilar per år framöver.

– Jag tror att de heller säljer två bilar med bra lönsamhet än tre små och billiga som de inte tjänar något på alls.

Om fem år räknar Luca de Meo att Renault säljer drygt tre miljoner bilar per år, jämfört med cirka fyra miljoner förra året.

Trots färre bilar ska Renault presentera nya modeller. Totalt ska 24 nya modeller visas före 2025 varav tio är elbilar. Renault ska satsa på en enda bensinmotor som elektrifieras i olika grad beroende på produkt.

Inom det kommande året ska Renault också byta sin strategi för transportbilar. Om fem år räknar Luca de Meo med att det blir svårt att sälja dieselbilar, som står för 95 procent av motorerna i transportbilarna i dag. Dieselmotorerna ska bytas till elmotorer med bränsleceller.

– Vi har redan teknologin på plats och nu handlar det om att sätta ihop det till ett bra paket, förklarade Luca de Meo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet