Foto: Erik_Fagerwall

Så ska Volvo erövra Kina

Volvo kommer närapå dubblera antalet återförsäljare, trippla sitt modellutbud och utveckla fabriker och antalet ingenjörer i Kina inom en femårsperiod. Volvochef: –Kina kommer bli vårt andra hem.

Kina är i dag Volvos tredje största marknad efter USA och Sverige, men det vill man ändra på till förmån för den kinesiska marknaden. Volvo har tidigare säkrat 75 miljarder kronor vilket man nu alltså till stor del tänker satsa på Kina.

 –Kina kommer bli en väldigt viktig hemmamarknad för oss. Den kommer bli vårt andra hem, säger Volvos kinesiske chef Freeman Shen till Auto News. 

 Till 2020 är planen att man ska sälja 200 000 bilar bara i Kina, en fyrdubbling från fjolårets 47 150 bilar vilket i sin tur var en ökning på 54,4 procent sedan året innan. Inom en tioårsperiod ska man ha uppnått 800 000 bilar globalt.

 Men för att möta den ökade försäljningstakten behöver man även utveckla återförsäljarnätet, som 2011 uppgick till 125 återförsäljare i Kina. 2017 ska det antalet närapå fördubblas till 220. Särskilt amerikanska företag lär enligt Freeman Shen vara intresserade av att etablera sig som Volvo-försäljare i Kina, men vill inte nämna några aktörer.

 Vi har tidigare kunnat skriva om Volvos planerade modelloffensiv. Volvo säljer i dag sex modeller på den kinesiska marknaden, men inom sex år kommer den siffran ha stigit till tio. I samma veva kommer Volvo anställa 50 nya bildesigners från ett fåtal i dag.

 –Vi kommer göra allt inom fem år. Vi har designers som gör digitala modeller och ingenjörer som jobbar med lermodeller.

 De kinesiskbyggda Volvo-bilarna kommer dock inte gå på export inom den närmsta framtiden, säger Freeman Shen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!