090220-saab-rekonstruktion

Saab begär rekonstruktion

Enligt SR Ekot, som varit i kontakt med Saab, ansöker det svenska bilmärket om rekonstruktion i dag. Mer information ska komma senare under dagen via en presskonferens.

I går kväll kom det via vissa medier uppgifter om att Saab ska begäras i konkurs. Dessa uppgifter stämmer inte enligt våra källor. Däremot finns det uppgifter som SR Ekot tagit del av som berättar att Saab Automobile ansöker om rekonstruktion i dag. Uppgifterna säger att en ansökan redan lämnats in till tingsrätten i Vänersborg, men enligt Expressens nätupplaga, som varit i kontakt med tingsrätten i Vänersborg, finns ingen sådan ansökan inlämnad… ännu.

 En rekonstruktion innebär att ett företag får en viss tid på sig att rekonstruera sin verksamhet och ekonomi. Den måste ske enligt vissa steg som anges i lagen, och ledas av en rekonstruktör som utses av tingsrätten. Advokat Guy Lofalk har blivit föreslagen som rekonstruktör för Saab uppger TT.

 Under en rekonstruktion går ofta fordringsägarna med på att skriva av delar av företagets skulder i en så kallad ackorduppgörelse.

 Medan en rekonstruktion pågår kan fordringsägarna inte begära utmätning eller ansöka om att sätta företaget i konkurs.

 Många menar att en rekonstruktion av Saab endast är att tillfälligt skjuta upp en konkurs med några få månader.

 Vi har fått höra svaga rykten om att Saab AB, företaget inom flyg- och rymdindustrin, kan tänkas ta över Saab Automobile. Det låter en aning otroligt, men det återstår att vänta och se.

 Uppdatering

 Klockan nio i morse tog Saab beslutet om en rekonstruktion. Ansökan har nu lämnats in till Vänersborgs tingsrätt. En domare kommer under dagen att ta det slutgiltiga beslutet.

 Margareta Högström som är informatör på fabriken i Trollhättan har meddelat att de anställda inte ska gå hem från jobbeti dag. De ska helt enkelt stanna kvar och jobba.

 Saab har utlyst att en presskonferens ska hållas klockan 14.30 i Saab-muséet i dag.

 Uppdatering #2

 Tingsrätten i Vänersborg har nu beslutat att bevilja Saab Automobiles ansökan om en rekonstruktion. Syftet är, enligt GM,att göra Saab till ett helt självständigt bolag. Rekonstruktionen kommer att äga rum under en tremånadersperiod och enligt GM kommer det att krävas kapitaltillskott för att lyckas.

 Från Saabs presskonferens 20 februari 2009

 Egentligen dök det inte upp några direkta nyheter under Saabs presskonferens som startade strax efter klockan 14.30 i dag. Jan Åke Jonsson, Saab Automobiles vd, var den som höll i presskonferensen men bjöd också upp utsedda rekonstruktören Guy Lofalk för att förklara vad en rekonstruktion innebär, specifikt då i fallet Saab.

 Jan Åke Jonsson bekräftade Vänersborgs tingsrätt beviljande av en rekonstruktion av företaget. En rekonstruktion som enligt Jan Åke Jonsson ska säkerställa en lyckosam framtid och genomföra den affärsplan som finns sedan tidigare och som är baserad på de nya modeller som står på tur – nästa generation 9-5, 9-4X samt så småningom nästa generation 9-3. Allting baseras dessutom på att Saab ska stå självständigt och icke-integrerat i GM samt att utvecklingen av modellerna 9-5 och 9-3 ska äga rum i Trollhättan.

 Rekonstruktionen är i nuläget en ekonomisk fördel med mindre risktagande och bättre skydd (läs ovan).

 Guy Lofalk (som berättade att han kör svenskt, dock inte Saab)påpekade också att en rekonstruktion endast ägnas företag som har en framtid, vilket Saab har enligt honom. De har ju ett flertal nya modeller som ligger och väntar runt hörnet och som ska hjälpa till att vända på de negativa försäljningssiffrorna. Det om något kan man se som en möjlig vändpunkt.

 Finansiellt är det GM som stöder Saab, i alla fall en tid framöver, tillsammans med det 28-miljarderspaket till svensk bilindustri som riksdagen beslutade om i december. Därutöver behövs statliga garantier för att kunna genomföra hela rekonstruktionen och hålla Saab flytande även i framtiden. Jan Åke Jonsson ser ljust på framtiden och poängterar att ett självständigt Saab också får möjlighet till externa finansiella källor.

Regeringen med näringsminister Maud Olofsson i spetsen är fortfarande frågandes till vilken roll regeringen har i det hela. Hon menar fortfarande att GM försöker komma undan sin roll som ansvariga och lämpa över problemet på Sverige.

 – Vår roll är mer att ta kontakt med kommunen, regionen och samordnarna för att se vad vi kan göra. Vårt fokus är att hjälpa människorna där, säger hon till SVT Rapport.

 – Det krävs en hållbar affärsplan som ger vinst inom rimlig tid, fortsätter hon och får medhåll från Europeiska investeringsbanken (EIB) som har det som krav för en eventuell statlig lånegaranti.

 EIB är det europeiska finanansinstitut som beviljar långfristiga lån till den offentliga och privata sektorn för projekt av europeiskt intresse.

Saabs pressmeddelande

I samband med presskonferensen skickade Saab ut ett pressmeddelande. Här kan du ta del av det i sin helhet.

Saab Automobile på väg mot självständighet

– ”i dag inleds ett nytt kapitel i Saabs historia”

Efter 20 år av utländskt ägande ligger framtiden för Saab Automobile återigen i svenska händer. På fredagen godkände Vänersborgs tingsrätt den ansökan om rekonstruktion som ombud för Saab lämnat in tidigare på morgonen.

– I dag inleds ett nytt kapitel i Saabs historia. Nu återskapar vi Saab Automobile som en självständig enhet. Vägen framåt kommer vara allt annat än lätt. Många har redan drabbats hårt av krisen i fordonsindustrin och uppoffringar kommer också att vara en del av framtiden. Men efter en period av tuffa beslut kommer vi att ha lagt grunden för en nystart, säger Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

– Saab har ett varumärke med stark förankring både i Sverige och internationellt. Vi har en omvittnat effektiv produktion och vi har en ny stark modellportfölj på gång. Därför har vi valt denna väg. Det kommer att bli tufft, men det engagemang som finns för den svenska bilindustrin och för Saab kommer att hjälpa oss i det mödosamma arbete vi har framför oss, fortsätter Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.

Arbetet med att lotsa nya Saab Automobile mot framtiden kommer att ledas av en grupp bestående av tre personer: Advokat Guy Lofalk, som tingsrätten utsett till rekonstruktör, vd Jan Åke Jonsson och den internationella rekonstruktionsexperten Stephen Taylor.

Syftet med företagsrekonstruktionen är att skapa en kortsiktig stabilitet som möjliggör en långsiktig lösning för Saab. Lagen om företagsrekonstruktion säger att en ansökan inte får godkännas om det saknas skälig anledning att anta att syftet med företagsrekonstruktionen uppnås. Tingsrätten har med dagens beslut funnit att dessa förutsättningar finns.

– Det jag redan nu kan säga är att jag är imponerad av den kompetens som finns inom Saab. Och med tre starka bilmodeller runt hörnet vore det ett slöseri att inte försöka hitta en långsiktig väg framåt, bedömer Guy Lofalk.

Detta är en rekonstruktion

En företagsrekonstruktion enligt svensk lagstiftning innebär att ett bolag får en viss tid på sig för att rekonstruera sin verksamhet och/eller sina finanser.

Rekonstruktionen måste ske enligt de steg som anges i lagen. Under tiden är företaget skyddat från fordringsägarna, som till exempel inte kan begära utmätning eller ansöka om konkurs.

En finansiell rekonstruktion omfattar ofta en ackordsuppgörelse, där fordringsägarna går med på att skriva av en del av företagets skulder.

Under rekonstruktionen medverkar en rekonstruktör som utses av tingsrätten.

Källa: Ackordscentralen/TT

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!