Fiat 500 och Jennifer Lopez

Seg start för Fiat 500 i USA trots Jennifer Lopez

Fiats USA-satsning väntar med succé-siffrorna för sin lilla city-bil 500. Hittills har man sålt en bråkdel och nu gapar försäljningslokalerna tomma.

På motorsalongen i Los Angeles förra veckan passade Fiat på att lansera sin top of the line-modell av lilla 500, den som i Europa går under namnet Abarth 500. Om det var just Abarth-modellen som gjorde att amerikanerna väntat med att köpa bilen återstår att se, men i skrivande stund har lilla 500 gjort allt annat än succé på andra sidan Atlanten.

Av de 50 000 bilar man hoppas sälja i år har man hittills bara sålt en knapp tredjedel. Med 15 826 bilar i facit verkar det gå mycket trögare än man först väntat sig. Förra månaden såldes det inte en enda Fiat 500 på 29 av Fiats totalt 130 amerikanska återförsäljare, rapporterar Auto News.

De låga försäljningssiffrorna tvingar nu Chrysler att dra åt svångremmen ett par snäpp, och till slutet av månaden ska 65 personer få nya arbetsuppgifter alternativt inga alls. För att få upp försäljningen har Fiat försökt med olika knep för att fånga kunderna, bland annat genom att värva Jennifer Lopez i reklamfilmer för lyxversionen Fiat 500 Gucci.

Vissa röster inom Chrysler menar att bilen är helt fel för den amerikanska marknaden, som traditionellt sett efterfrågar större bilar. Men alla är inte övertygade om att Fiat 500 säljer dåligt på grund av bilens storlek, utan snarare att Fiat än så länge är ett ungt varumärke.

– Ett märke som precis lanseras är inte samma sak som ett märke som funnits på marknaden i 85 år, säger Fiats märkeschef Olivier Francois till Auto News.

Chryslers försäljningschef Reid Bigland håller med, och menar att de låga försäljningssiffrorna inte är så illa pinkat.

– Vi har sålt nära 20 000 Fiat i Kanada och USA. Även om det inte är en home run så är det väldigt nära till det. Det beror på om man ser glaset som halvtomt eller halvfullt. Jag ser det som halvfullt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!