VD för Volvo personvagnar: Håkan Samulsson och Stefan Jacoby Foto: Erik Gustafsson

Stefan Jacoby ersatt på grund av olönsamhet – ny vd för Volvo utsedd

Nu har Volvo Personvagnar officiellt presenterat att Stefan Jacoby lämnar sin post som vd och anledningen till detta. Man har dessutom utsett en ny vd.

För en månad sedan drabbades Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby av en stroke och är sedan dess sjukskriven. De senaste veckorna har diverse olika uppgifter gjort gällande att det kommer att dröja innan Jacoby kommer tillbaka och tidigare har det även ryktats om att han är på väg till Opel, något som dock dementerats. I morse kom uppgifter om att Stefan Jacoby helt lämnar sin post, uppgifter som Volvo alldeles nyligen bekräftade under en presskonferens i Volvos Showroom i Kungsträdgården i Stockholm tidigare i dag som Teknikens Värld närvarade vid.

 Jacoby, som lett Volvo sedan augusti 2010, har under sin tid förändrat stora delar av Volvos organisation och bytt inriktning på företaget mot att bli mer premium och ta upp kampen med tyskarna. Det har inte gått riktigt som han tänkt sig och Volvos försäljning har sviktat.

 Därför meddelade Volvos styrelse med vice styrelseordförande Hans-Olov Olsson i spetsen för bara en stund sedan att man kommit fram till att ersätta Stefan Jacoby på grund av olönsamhet och uteblivna framgångar i Kina. Att han lämnar sin post som vd ska alltså inte ha något att göra med hans hälsotillstånd efter stroken han fick i september.

– Vi har de senaste två åren byggt upp en bra strategi som vi kommer att fortsätta med, men sett till hela bilmarknadens störtdykning och våra uteblivna framgångar i Kina gör att vi måste agera. Kina är vår andra hemmamarknad men vi når inte våra mål, i vare sig försäljning eller lönsamhet. Vi måste tjäna mer pengar, säger Olsson.

 Ny vd för Volvo Personvagnar blir Håkan Samuelsson som sedan 2010 är ledamot i styrelsen för Volvo Personvagnar och har därmed redan god insyn i företaget. Samuelsson var fram till och med november 2009 koncernchef för den stora tyska industrikoncernen MAN och dessförinnan var han vd för MAN:s största dotterbolag MAN Nutzfahrzeuge som tillverkar bussar och lastbilar. Mellan 1977 och 2000 hade han olika ledande positioner inom Scania. Han lämnade MAN för tre år sedan på grund av konflikt med moderbolaget Volkswagen samt omfattande mutskandaler. Misstankarna riktades visserligen inte mot Samuelsson personligen, men som chef blev han ändå ansvarig och fick ett skadeståndskrav mot sig på hisnande två miljarder kronor. Ett ärende som han vid presskonferensen enbart kommenterade ytligt som ”ett ärende som måste lösas”.

 Håkan Samuelsson närvarade vid dagens presskonferens där han berättade att hans största fokus är att vända företaget mot lönsamhet igen genom att se över utgifterna och att han vill se verksamheten i Kina förbättras, en marknad som han kallar för Volvos nya hemmamarknad. För att komma på fötter igen framhöll han att varumärket Volvo måste stärkas.

– Jag ska fortsätta med strategin som vi tagit fram under de två gångna åren, men det krävs att vi går tillbaka och tittar på detaljerna för att utvecklas. Det är inget lätt jobb jag har framför mig, men oerhört spännande och utmanande. Ökad lönsamhet är den absolut högsta prioriteringen, vi ska göra allt vi kan för att gå med vinst både i år och nästa år. Den andra prioriteringen är Kina, en marknad som vi har misslyckats på men där vi måste lyckas, säger Samuelsson och betonar de fyra grundbultarna hos Volvo: Säkerhet, miljö, användarvänlighet och kvalitet.

Stefan Jacoby lämnar posten som vd och Volvos styrelse med omedelbar verkan, och skälet uppges alltså inte vara på grund av hans hälsotillstånd utan i stället på grund av ekonomiska grunder. Volvo-representanterna på presskonferensen var sammanbitna och det hastiga bytet kan tolkas som att Volvo blöder. Nu gäller det att snabbt öka försäljningen, skära ner kostnaderna kraftigt och etablera sig i Kina. Men när det gäller produkterna som ska säljas är Samuelsson inte orolig.

– Vi har bra och riktiga bilar. Stefan införde passion för produkterna, något som är väldigt viktigt. Men nu gäller det att profilera oss gentemot konkurrenterna, grundläggande arbete i marknads- och försäljningsorganisationerna, avslutar Samuelsson.

Volvo Personvagnars nye vd Håkan Samuelsson (till höger) under morgonens presskonferens.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!