Stellantis ger krisande bilmärken tio år att visa sitt värde

Biljätten Stellantis vd Carlos Tavares har meddelat att företagets kämpande märken kommer få finansiell uppbackning och stöd i ett årtionde, men sedan är det slut – om inte försäljningssiffrorna förbättras.

Stellantis skapades tidigare i år när franska PSA och italienskamerikanska FCA gick ihop och bildade en enorm jättekoncern tillsammans. I den ingår 14 bilmärken och, inte helt oväntat, går vissa bättre än andra.
Bland de märken som kämpar mest hörs Alfa Romeo, Lancia, DS Automobiles och Chrysler. Så kan det givetvis inte fortsätta, inte ens för en storaktör som Stellantis. Nu har företagets vd, den 62-årige portugisen Carlos Tavares uttalat sig kring dessa märkens framtid.

– Min hållning är att vi ger alla våra märken en chans, under ledning av en stark vd, att definiera en vision och en plan för hur de ska använda Stellantis värdefulla resurser för att få sin ekonomi att blomstra, sade han under en digital bilmässa.

– Vi ger alla en möjlighet med ett tidsfönster på tio år där de får finansiering för att bygga en marknadsstrategi. Vd:arna måste vara tydliga i sin målsättning och lyckas de så är det toppen. Alla märken får en chans att göra något annorlunda och tilltala kunderna, fortsatte Carlos Tavares.

En intern förändring har redan genomförts då tidigare Peugeot-chefen Jean-Philippe Imparato har gått över till Alfa Romeo för att bryta den negativa trenden. Alfa vinkade nyligen adjö till minstingen Giulietta och ska Imparato lyckas vända skutan får det bli med andra modeller. Han har tio år på sig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!