Foto: Antonello Marangi / Shutterstock

Stellantis säger upp samtliga återförsäljare i Europa

Fordonskoncernen Stellantis omstrukturerar sitt nät av återförsäljare i Europa. Något som innebär att samtliga återförsäljaravtal sägs upp på hela kontinenten.

Sedan grundandet av den nya jättekoncernen Stellantis tidigare i år har den mer eller mindre ständigt varit i ropet. Är det inte för miljardaffärer med Tesla så har det gällt decennielånga deadlines till deras mindre framgångsrika märken.

Nu meddelar man att man säger upp samtliga återförsäljaravtal i Europa. Man ska i stället satsa på en ny affärsmodell bestående av flermärkesförsäljning och mer handel över internet. Något som även kan förstås som ett första steg till att effektivisera och göra besparingar inom koncernen.

Stellantis har nämligen lovat investerare att sammanslagningen ska spara över 5 miljarder euro årligen, och sju procent ska komma från insparningar på försäljningsverksamheter och allmänna utgifter. Omstruktureringen kommer i samband med att koncernen försöker förutse vilka lagförändringar de nya EU-reglerna kommer innebära för bilbranschen.

Detta innebär att alla avtal för alla 14 märken blivit uppsagda med en uppsägningstid på två år. I Sverige drabbar detta bland annat återförsäljare för Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Abarth, Alfa Romeo och Jeep – och som blev informerade om beskedet i går.

– Branschen genomgår stora förändringar med miljökrav och elektrifiering som kräver stora investeringar och vi behöver stå redo för de förändringar som förväntas ske när gruppundantaget uppdateras 2023. Samtidigt har konsumenternas köpbeteende förändras och vi behöver anpassa oss till att kunna erbjuda den bästa servicen för våra kunder, säger Maria Johansson, pr-chef för Stellantis Sweden till tidningen Motorbranschen.

I Sverige är det ännu oklart när avtalen kommer sägas upp. På de större marknaderna börjar uppsägningarna den sista maj.

– I Sverige och andra mindre marknader, där det även finns privata aktörer, kommer vi återkomma med mer information om tidpunkten för uppsägning, men avtalen kommer sägas upp, säger Maria Johansson.

Huruvida denna strategi blir framgångsrik för koncernen får framtiden utvisa. Tidigare har det ofta varit något svårare få kunder att handla digitalt än vad bilbranschen förutsett – men vem vet, kanske är Stellantis något nytt på spåren här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!